divendres, 2 d’octubre del 2020

LA RESPONSABILITAT DEL PODER: ENS AFECTA A TOTS

 Selecció del comentari de l’evangeli (Mt 21,33-43)* escrit per Fray Marcos**

 

CONTEXT.- Estem en el mateix context del diumenge passat. Recordem: Jesús «va treure –-del recinte del temple-- els qui hi compraven i venie, va bolcar les taules dels canvistes i les parades dels venedors de coloms» (Mt 21,12) Els grans sacerdots i ancians del temple, li pregunten: «Qui li ha donat aquesta autoritat? (Mt 21,23). Jesús els respon amb tres paràboles. Una: «Paràbola dels dos fills», es va llegir el diumenge passat. Avui llegim la segona: «Paràbola dels vinyaters homicides» La tercera: «Paràbola del banquet de noces» es llegirà el proper diumenge.

La paràbola d’avui és tal vegada la més provocadora, per les metàfores sobre la mort de Jesús, i l’església naixent com a nou poble elegit..

 

EXPLICACIÓ.- Més que paràbola estem davant d’una al·legoria carregada de metàfores: el propietari és Déu. La vinya és el poble elegit, Els vinyaters són els caps religiosos. Els enviat són els profetes. El fill és el mateix Jesús. «Els fruits que li corresponen» al propietari són, per Isaïes (primera lectura): el dret i la justícia. Pels primers cristians, és l’amor.

A la primera lectura Isaïes també parla de la vinya (Is 5,1-7), deixant constància de que la vinya (el pobke elegit), no ha respost a les expectatives de Déu. En la narració de Mateu, el protagonisme no és la vinya, sinó els vinyaters. És a dir, els caps religiosos, que es volen apropiar dels fruits de la vinya, i de la mateixa vinya.

Mateu escriu aquesta paràbola seguint la tradició bíblica de referir-se a la vinya com a metàfora del poble elegit. I el fill que maten els vinyaters, en clara referència a la mort de Jesús. L’objectiu és, disposar del control del poble. Però l’advertència de Jesús és concisa: «l’amo farà morir aquells mals homes, i arrendarà la vinya a uns altres vinyaters» (Mt 21,41).

Dir que la vinya serà arrendada a uns altres vinyaters, és una manera molt bíblica de justificar que els cristians seran el nou poble elegit. Això era inacceptable i un gran escàndol pels jueus que consideraven la Llei i el temple com l’obra definitiva de Déu, i ells, els seus destinataris exclusius. El relat no només justifica la separació, sinó que a més adverteix a les autoritats de la comunitat que poden caure en la mateixa trampa i ser rebutxats per no reconèixer els drets de Déu.

Aquesta paràbola anuncia que, mort el fill, el poble elegit serà substituït per l’església que sorgeix després de la Pasqua.

Selecció i redacció: Salvador Sol

*.- http://www.cristiansxxigracia.blogspot.com.es/

**.- http://www.feadulta.com/es/evangelios-y-comentarios.html

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada