Selecció i redacció lliure del comentari de l’evangeli (Mt 22,15-21)* escrit per Fray Marcos**
CONTEXT.- Els caps religiosos, conscients de que les paràboles llegides els tres diumenges anteriors (els dos germans que el pare envia a la vinya, els vinyaters homicides, i el banquet de noces) anaven dirigides a ells, van emprendre el contraatac amb tres preguntes capcioses per tendir-li una trampa i poder-lo acusar. La que llegim aquest diumenge és la del tribut al Cèsar. El proper diumenge llegirem la que fa referència a la resurrecció dels morts i la del primer manament.
EXPLICACIÓ.- Cal fer atenció al text del segon Isaïes de la primera lectura, perquè és la primera vegada que la Bíblia parla d’un sol Déu. Això s’esdevé a mitjans del s.VI aC. Quan els jueus encara tenien el seu Déu però això no qüestionava els déus que tenien altres pobles. Per tant, això de que hi hagués un sol Déu, era un salt qualitatiu increïble en el procés de maduració de la revelació.
Aquell: «Jo sóc el Senyor, i no n'hi ha d'altre. Fora de mi
no hi ha cap Déu.» (Is 45,5. BCI) que hem llegit a la primera lectura, i la
carta de Pau als cristians de Tessalònica, una comunitat que comença la seva
marxa, dient-los-hi que: «ell (Déu) us ha
escollit, perquè us vam anunciar l'evangeli no tan sols amb paraules, sinó
també amb obres poderoses i tota la plenitud de l'Esperit Sant.» (1Tes 1,4-5.
BCI) ens introdueixen a l’evangeli d’avui.
La qüestió que es planteja en l’evangeli
d’avui és, si un jueu ha d’acceptar la sobirania d’una nació estrangera o ha de
seguir tenint a Déu com l’únic sobirà. A la moneda romana que Jesús demana que
li ensenyin, hi ha inscrit: «Tiberi Cèsar August, fill del diví August.»
Lìmperi romà era teocràtic.
Jesús els dóna com a tota resposta: «doneu al Cèsar el que
és del Cèsar, i a Déu el que és de Déu.» (Mt 22,21) La resposta no és política,
apunta a una actitud vital. Els qui li han fet la pregunta no pensaven en una
confrontació entre el poder religiós i el poder polític. En aquell temps no hi
havia separació entre el civil i el religiós. El que es qüestiona és
l’autonomia del poble elegit. La pregunta: «És permès o no de pagar tribut al
Cèsar?» (Mt 22,17. BCI) equival a preguntar si els jueus han
d’acceptar la ingerència d’un poder estrany com era el romà.
Es tracta d’una pregunta trampa. Si
Jesús deia que no s’havia de pagar el tribut al Cèsar, es declarava en contra
de Roma, i per tant els herodians el podien acusar de subversiu. Si contestava
que si, eren els fariseus els qui el podien acusar de contrari al judaisme, perquè
es posava en contra del sentir religiós del poble, que estava convençut de que
l’únic senyor era Déu i que cap jueu podia acceptar un altre sobirà.
Cal adonar-se que el verb que utilitza
Jesús (apodídômi) no significa «donar», sinó, «retornar». Mentre que el verb
que fan servir els fariseus (dídomi) significa «donar». S’emtén per tant, que
el que els està dient Jesús és, que la moneda que ells utilitzen és propietat
del Cèsar, i per tant se’ls pot exigir el seu retorn. Per tant, la pregunta no
té cap sentit. Si han acceptat com moneda de canvi la romana, vol dir que ja
han acceptat la sobirania de Roma. Per tant, és just que paguin els impostos al
poder que els facilita aquesta moneda. Si fossin verdaders jueus la rebutgerien
Quan Jesús pregunta «De qui és aquesta cara i aquesta inscripció.» (Mt 22,20) s’està referint al Gènesi, on es diu que l’home ha estat creat
a imatge de Déu. Per tant, la moneda que representa al Cèsar, té un valor
relatiu, però l’home que hi figura té un valor absolut, perquè representa a Déu.
Jesús no posa al mateix nivell a Déu i al Cèsar: la moneda torneu-la a qui us
l’ha donat, i respecteu la persona, no el seu poder (segons l’evangeli cap
poder pot venir de Déu), perquè és imatge de Déu.
Selecció i redacció: Salvador Sol
*.- http://www.cristiansxxigracia.blogspot.com.es/
**.- http://www.feadulta.com/es/evangelios-y-comentarios.html
Em costa de creure que sigui la primera vegada que la Bíblia digui que hi ha un sol Déu. És veritat que és la primera que ho diu amb tantes paraules, i tanta precisió i tan repetit, però no hi ha cap dubte que estava ben clar des de les primeres comunicacions dels profetes, i sobretot, pels textos de Jeremies, amb la seva acostumada frase final de "ho dic jo, el Senyor". Feia falta més? No. Però no mereixeria aquest text tanta solemnitat, tenint en compte que no es dirigeix als israelites, sinó a un rei estranger. I és que "precisament" ho diu amb tanta afirmació perquè ho diu a una persona acostumada a una diversitat divina. Per això ho ha recalcar tant. A un israelita no calia.
ResponElimina