En l’evangeli d’aquesta
nit hi trobem un relat mítico-simbòlic del naixement de Jesús; ara estem davant
d’un relat metafísic. És quasi impossible descobrir que ambdós relats es
refereixen a la mateixa realitat. Però en els dos hi ha el relat del misteri de
l’encarnació. Són dues maneres de dir-nos què és Déu i com actua. I, què és
Jesús, i com ens salva.
En relació a Jesús,
celebrem un fet històric, que va succeir en un lloc i en un moment determinats.
Jesús és una realitat històrica, i podem referir-nos al seu temps i tractar d’imaginar,
avui, com va succeir.
Però en referència a
Déu, no ens trobem davant d’un succés, sinó davant d’una realitat transcendent
que sempre és present. Déu s’està encarnant sempre. Per tant, és un fet que no
hem de celebrar com un esdeveniment, sinó que s’ha de viure com una realitat
actual. Com Maria, jo he de donar a llum la divinitat que porto dins.
Els cristians no hem
estat capaços d’harmonitzar la transcendència i la immanència en Déu. En la
nostra estructura mental cartesiana, no és possible concebre una realitat que
sigui, a la vegada, immanent i transcendent. És per això que el nostre
llenguatge sobre Déu sempre és ambigu. Déu està més enllà de tota realitat, però,
a la vegada, sempre s’està encarnant.
En Jesús aquesta encarnació
es manifestà absolutament. D’aquesta manera ens va obrir el camí per a que
nosaltres també la puguem viure: «Però
a tots els qui l'han rebut, als qui creuen en el seu nom, els ha concedit de
ser fills de Déu».(Jn 1,12)
Mai
podrem arribar a entendre aquesta realitat per via del coneixement. Cal
arribar-hi vivint-la. Acabem de llegir dues línies que són la clau per entendre
l’evangeli de Joan, que ens diu: «Al
principi existia el qui és la Paraula». (Jn 1,1) I les paraules clau del relat
són: «En ell hi havia la vida, i la vida era la llum dels homes». (Jn 1.4).
Sense entendre això, hem caigut en intel·lectualismes i en la dogmàtica.
Hem volgut entendre a Jesús, com
si fos portador d’un coneixement que ens duu a la salvació. Però no és la llum
la que en va dur a la Vida, sinó a l’inrevés. És la Vida la que ens durà a la comprensió
i a la llum.
Selecció i redacció: Salvador Sol
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada