dissabte, 14 de desembre del 2019

TOTHOM ESPERA QUELCOM DE MI

Selecció del comentari sobre l’evangeli (Mt 11,2-11) escrit per Fray Marcos    http://www.feadulta.com/es/evangelios-y-comentarios.html

Joan, des de la presó, envia els seus deixebles a preguntar a Jesús: «Ets tu el qui ha de venir, o n'hem d'esperar un altre?».
La pregunta és desconcertant.
Joan havia reconegut Jesús veient que l’Esperit es posava sobre d’ell, i havia escoltat la veu que el reconeixia com el Fill estimat.
Però ara dubta, i fa preguntar a Jesús si és ell el que esperen...
Mateo vol deixar clares les «obres messiàniques de Jesús» i en fa una ressenya: :« 5 els cecs hi veuen , els coixos caminen, etc»,
Ja sabem que els evangelis no són cròniques de successos, tot i que fan referència a successos, però la intenció és la de plantejar i resoldre problemes teològics.
Cal tenir present que pels primers cristians, que eren tots jueus, havia de resultat difícil entendre que Jesús fos el messies esperat. El seu missatge i la seva manera de comportar-se no tenien res a veure amb la idea que ells tenien del Messies.
L’evangeli parla del Baptista com a contrast amb la figura, tant diferent, de Jesús. Vol intentar que tothom s’adoni del que significa Jesús, per aquella religiositat anquilosada i materialista en que vivien els jueus d’aquell temps.
No oblidem que la Bíblia respon a una cultura oriental en la que les veritats es comuniquen a través de relats. Explicant una història, se li diu a un interlocutor allò que se li vol comunicar. Això presenta sèries dificultats per la mentalitat del nostre temps.
La pregunta de Joan és molt concreta:
«Ets tú el que ha de venir o n’hem d’esperar un altre».
Jesús simplement els diu: «Aneu a anunciar a Joan el que sentiu i veieu: ...» No els hi diu que la seva missió és la de curar els invàlids. El que fa Jesús és parlar com parlava Isaïes i deixar que Joan associï aquells fets amb els temps messiànics.
Quin sentit té que els cecs i vegin o que els sords i sentin... quan arribi el messies?
Són imatges de la marginació més radical que afecta moltíssim als éssers humans. El text ens diu que l’arribada del Regne tindrà conseqüències per a tothom, però sobretot pels més desafavorits. Per aquells que han perdut tota esperança. En definitiva, vol dir  que el qui s’aculli al Regne, sortirà de la dinàmica de l’opressió per entrar en la de l’amor.
«Als pobres se’ls anuncia la bona notícia».
La bona notícia és que Déu és Abba, per a tothom. És la notícia de que la salvació ens ve de Déu i ja se’ns ha concedit a tots.
La noticia de que no són els savis i entesos els qui descobriran aquest Déu, sinó els senzills.
La notícia de que no són els que tenen el poder, civil o religiós els que estan més a prop de Déu, sinó els que pateixen per culpa d’aquest poder.
La noticia de que no són els «bons» els qui trobaran Déu de cara, sinó les prostitutes i els pecadors.
«6 I feliç aquell qui no em rebutjarà!».
Ni Joan, ni els rabins, ni els sacerdots, ni els apòstols estaven capacitats per entendre a Jesús. La seva figura no s’ajustava al que ells esperaven del Messies. Jesús trenca tots els motlles, desbarata totes les expectatives.
La seva actitud de no-violència, ni de defensa contra els enemics, de no destruir l’adversari, escandalitzava a tots, inclús a Pere. No ve ni tant sols a imposar «justícia» sinó que fins i tot accepta la injustícia en la seva pròpia carn.
El Regne no el fan present ni els cecs ni els sords o coixos curats, sinó aquells que es preocupen d’ells Només allò que es fa en benefici dels demés fa present el Regne de Déu.
Selecció i redacció: Salvador Sol

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada