Selecció del comentari de l’evangeli (Mt 1,18-24) escrit per Fray Marcos (Fe adulta).
Estem en el centre
del misteri de l’Encarnació.
La clau de tot plegat
ens la dóna Pau: «Però quan va arribar la
plenitud del temps, Déu envià el seu Fill, nascut d'una dona, nascut sota la
Llei (Ga 4,4); de la nissaga
de David. É a dir, que:
-
Essent com era de «condició divina» (Fl 2,6),
-
va néixer, segons la carn,
-
constituït, segons l’Esperit, en Fill de Déu:
Nascut segons la carn
i constituït segons l’Esperit: perquè, com va dir Jesús a Nicodem: «De la carn en neix carn, de l'Esperit en neix
esperit» (Jn 3,6)
Pau considera normal
la procedència de la humanitat de Jesús, però deixa molt clar
Que el que és important
és el que hi ha en ell de diví; i això, és el que ha nascut de l’Esperit.
És important destacar
que Marc, el primer evangelista, no va escriure res sobre la infància de Jesús.
Tampoc Joan que va escriure l’últim n’explica res d’aquest naixement. També cal
observar que els relats de Mateu i Lluc són força diferents entre si, en la
descripció del fet, tot i que coincideixen en el que és essencial. Déu envià Jesús
al món; «per a rescatar els qui vivíem sota la
Llei i rebéssim la condició de fills» (Ga 4,5).
Sembla, per tant, que
tots els evangelis coincideixen en destacar la vida de Jesús, a partir del seu
baptisme per obra de Joan en el Jordà; el que interessa és la vida pública de
Jesús. Sobretot,la seva mort-resurrecció. Abans d’això, per a Marc i Joan, no
va passar res d’extraordinari.
Els coneixements que avui
tenim, ens fan pensar que la infància de Jesús fou d’allò més normal. Ningú podia
endevinar el que després es manifestaria en la seva vida i amb la seva mort.
Només després de l’experiència
pasqual, es va intentar explicar qui era Jesús, més enllà de la seva figura
humana. La manera com es va explicar el naixement de Jesús seguia la lògica de
les creences d’aquells temps. Però nosaltres, en una cultura molt diferent, no
hem entès la intencionalitat del relat i ens hem quedat amb l’anècdota en
comptes d’aprofundir en el que se’ns vol transmetre.
Amb aquests
comentaris no pretenem devaluar els evangelis, sinó coneixer el que signifiquen
per l’home d’avui. I el que se’ns oculta.
L’evangeli avui ens
parla dels dubtes de Josep en conèixer l’anunci que l’àngel li ha fet a la seva
esposa. S’ha donat molta importància a l’anomenada Anunciació a Maria, però no
es parla gaire (o mai) de l’anunciació a Josep: «Josep, fill de David –li anuncia l’àngel--, no
tinguis por de prendre Maria, la teva esposa, a casa teva: el fruit que ella ha
concebut ve de l'Esperit Sant» (Lc 1,20)
La importància de
Josep és que serà ell qui li posarà nom al que ha de néixer de la seva dona: «Tindrà un fill, i li posaràs el nom de Jesús,
perquè ell salvarà dels pecats el seu poble». (Mt 1,21)
L’àngel es dirigeix a Josep i l’anomena «Fill
de David», en clara referència a la seva pertinença al poble jueu. Josep serà,
doncs, l’encarregat de legitimar la transició de l’Antic al Nou Testament. Posar
nom en l’AT., significava,resumir el que arribaria a ser aquella persona,
dotar-la de identitat. I aquest que naixerà tindrà un nom: Jesús, que vol dir «Déu
que salva». I, aquest nom li posarà Josep, i a la vegada li permetrà entrar a
formar part de la nissaga de David.
Selecció i redacció: Salvador Sol
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada