dimarts, 10 de desembre del 2019

TEXTOS BÍBLICS SOCIALS

(Mai explicats, mai coneguts)


Levític, cap 19
No explotis el teu proïsme ni li prenguis allò que és seu. No retinguis fins l'endemà la paga del jornaler. [Aquesta disposició era motivada pel fet que, de vegades, era possible, i potser més o menys freqüent, que el jornaler necessités la paga per assegurar el sopar d'aquell mateix dia, que, potser, de vegades, era el seu únic menjar del dia. Així, aquesta possibilitat "engendrava" un, com si diguéssim, "dret preventiu", per si de cas.]  
En els judicis, no donis sentències injustes. No siguis parcial a favor dels pobres ni afalaguis els poderosos. Fes justícia a tothom.
Quan un immigrant vingui a instal·lar-se al costat vostre, en el vostre país, no l'exploteu. Al contrari, considereu-lo com un nadiu, com un de vosaltres. Estima'l com a tu mateix, que també vosaltres vau ser immigrants en el país d'Egipte.
Levític, cap 25
Aquest any [cada 50 anys] serà l'any del Jubileu: els qui havien venut el patrimoni, el recobraran, i els qui s'havien venut ells mateixos, retornaran al seu clan.
Les terres no es poden vendre definitivament, perquè tot el país és meu, i per a mi vosaltres no sou més que uns usuaris. Per això, de totes les terres del vostre patrimoni, en mantindreu el dret de rescat. Si un dels teus germans israelites cau en la misèria i ven part de les terres que formen el seu patrimoni, el seu parent més pròxim té dret a rescatar allò que l'altre ha venut.
Si un dels teus germans israelites cau en la misèria i veus que no es pot mantenir, assisteix-lo perquè pugui continuar vivint al teu costat. Fes-ho també amb un immigrant o un foraster.

Èxode, cap 22
No explotis ni oprimeixis l'immigrant, que també vosaltres vau ser immigrants al país d'Egipte. No maltractis cap viuda ni cap orfe: si els maltractes i clamen a mi, jo escoltaré el seu clam i, encès d'indignació, et faré morir a la guerra.

Deuteronomio, cap 15
Cada siete años, condonad las deudas de todo el mundo...
No tiene que haber pobres entre los tuyos, puesto que el Señor, tu Dios, te bendecirá abundosamente en el país que te da en herencia...
Cuando en una de las ciudades que el Señor, tu Dios, te da,  haya un pobre entre tus hermanos, no endurezcas el corazón, no cierres la mano a tu hermano pobre. Ábrele la mano y préstale generosamente...
Si se te vende como esclavo un hermano hebreo, hombre o mujer, te servirá durante seis años, pero al séptimo déjalo libre. Cuando le des la libertad, no lo despidas con las manos vacías. Provéelo generosamente, dale algo de aquello con que el Señor, tu Dios, te habrá bendecido: ovejas y cabras, grano y vino.
Deuteronomio, cap 23
 No devuelvas un esclavo a su amo si ha huido y se ha refugiado cerca de ti. Vivirá en tu país...
Cuando hagas un préstamo de dinero, alimentos o cualquier otra cosa a un hermano tuyo israelita, no le exijas interés. Podrás exigir intereses a un extranjero, pero no a un hermano tuyo.
Deuteronomio, cap 24
No explotes un jornalero pobre y necesitado, tanto si es un hermano tuyo israelita como si es un inmigrante que vive en una ciudad de tu país. Págale el jornal aquel mismo día; que no se le ponga el sol sin haber cobrado...
No violes el derecho de un inmigrante huérfano. No tomes como prenda el vestido de una viuda... [Huérfanos, viudas e inmigrantes eran personas que se consideraba que tenían que ser especialmente protegidas. Si se trataba de un huérfano que, además, era inmigrante, doblemente.]
Deuteronomio, cap 26
Cada tres años, será el año del diezmo. Entonces separa la décima parte de tus cosechas y ponla a disposición de los levitas, de los inmigrantes, de los huérfanos y de las viudas, para que puedan comer...

Comentari
Aquests textos són dels “legisladors”, o persones que van formar part de l’“equip redactor” que va actuar en la cort del rei Josies, entre 630 i 620 aC, i que va redactar, col·lectivament, els primers llibres de la Bíblia. Van demostrar sensibilitat social, però també, en l’aspecte penal, van dictar penes terribles per a les faltes més greus (morir apedregat, en els casos més greus). D’una manera general, depenien, és clar, de Jahvè, però, d’una manera més directa, depenien del rei. I Josies era un rei piadós i religiós, però era un rei.
A l’altre extrem, hi havia els profetes, persones totalment independents, únicament sotmeses a Jahvè. Davant la idolatria i les injustícies, criticaven, clamaven, fins i tot amenaçaven, de vegades als mateixos reis, però no podien legalment imposar res a ningú, perquè no tenien cap poder civil.  
En aquesta època (i en totes!) hi havia una certa tensió entre legisladors i profetes, a causa de les diferents responsabilitats de cada un. I, alguna que altra vegada, arriben a dir coses del tot contradictòries.
Antoni Ferret (per la selecció dels textos, les notes i el comentari). Octubre de 2019.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada