dissabte, 28 de desembre del 2019

LA FAMÍLIA DE NATZARET

Selecció del comentari a l’evangeli (Mt 2,13-15 i 19-23) escrit per Fray Marcos

Mateu ens presenta Jesús com un nou Moisès, que salvarà definitivament el seu poble. I, a més a més, segueix donant un relleu destacat a Josep, fent que prengui decisions a favor de la família i seguint la voluntat de Déu.
La litúrgia ens proposa la família de Natzaret, malgrat la poca cosa que sabem d’ella, com un punt de reflexió, tot i que el model de família d’aquella època no té res a veure amb el d’avui.
El model de família del temps de Jesús, era el patriarcal. La família molecular d’avui, en aquell temps, era completament inviable.
Quan l’evangeli ens diu que Josep va rebre Maria a casa seva, no vol dir que formessin una nova família, sinó que Maria va deixar de pertànyer a la família del seu pare per tal de integrar-se a la família de Josep.
El valor suprem de la família patriarcal, era l’honor. En l’honorabilitat se sustentaven les relacions socials, econòmiques i religioses. Si una persona no pertanyia a un clan respectat, no era ningú. Per tant, el primer que havia de fer cada membre, era mantenir i augmentar la honorabilitat familiar.
Això explica perqué se’ns diu que la seva mare i germans anaren a trobar Jesús perquè creien que s’havia trastocat, i evitar així el deshonor de la família.
La primera revisió que avui podem fer d¡aquell model de família és suprimir el concepte de «sagrada». Cap institució és santa, ni molt menys sagrada.
Les institucions són imprescindibles pel desenvolupament de  la persona humana. Però com tot instrument, no pot ser ni bo ni dolent per si mateix. Això sempre depèn de l’us que se’n faci.
La família també pot ser utilitzada per a oprimir i sotmetre a altres éssers humans. La família ha d’estar sempre al servei de la persona, i no a l’inrevés.
En els evangelis no hi ha cap model de família, especial. Molts anys després es va adoptar el model romà, que tenia moltes avantatges en relació al model jueu, sobretot des del punt de vista legal. Aquesta nova relació familiar va ser adoptat pel cristianisme com a model avançat, sense criticar-ne els defectes que també tenia.
Per exemple:
1º.- La família signava un contracte matrimonial, d’acord a les seves conveniències, sense tenir en compta l’estimació dels contraents.
2º.- La dona quedava anul·lada com a subjecta de drets jurídics.
3º.- La finalitat del matrimoni eren els fills. Avui encara queden seqüeles d’aquest model de família, i altres problemes afegits, que l’Església hauria de fer els possibles per superar.
Alguns d’ells són aquests:
-       La indissolubilitat. La vida conjugal s’ha allargat moltíssim i és natural que sorgeixin problemes. L’estadística ens diu que al voltant del 50% de matrimonis se separen. Això ens ha de fer reflexionar.
-       L’homosexualitat. No se soluciona res dient que l’homosexualitat és pecat i excloure dels sagraments a una gran quantitat de persones.
En canvi, s’hauria de potenciar la maduresa humana dels que volen contraure matrimoni i vincular-lo únicament en l’amor.
Com a cristians, tenim l’obligació de fer una autocrítica seriosa sobre el model de família que proposem. Jesús no va valorar cap model en especial, sinó que ho basar tot en l’actitud. Jesús no va predicar sobre institucions, sinó sobre les actituds que han de desenvolupar els éssers humans per seguir la voluntat de Déu. Per tant, qualsevol tipus de institució que potenciï i afavoreixi una actitud plenament humana, és vàlida i és cristiana.
Si tenim en compta que tot progrés verdaderament humà és conseqüència de les relacions amb els demés, descobrirem el verdader valor de la família.
Selecció i redacció: Salvador Sol

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada