Per: Jaume Rocabert i Cabruja
En el darrer
article del mes passat (El descrèdit del catolicisme hispànic), denunciava l’actitud
conservadora del bisbes i contraria “al
missatge evangèlic i a qualsevol iniciativa que defensi els homosexuals, el
dret de les dones a l’avortament, el lliure accés de dones i homosexuals al
sacerdoci etc., etc....” entre moltes altres reivindicacions que, avui ja
són exigències de la societat en general i dels cristians en particular.
Exigències que normalment, solen tenir la negativa de la jerarquia. Al haver
fet referència a l’avortament, qüestió aquesta força tabú, he cregut que en el
present article, tenia que intentar clarificar una mica més sobre allò que, específicament
la dona, ha de poder decidir.
Ha estat
costum de les religions i dels poders civils decidir, des de temps immemorials,
el que era bo o dolent, pecat o immoral, posicionaments que sovint s’acabaven
convertint en lleis i normes en molts indrets del món. Òbviament, n’hi ha que
són de sentit comú i que ningú o molt pocs les qüestionen. (Ex. mai pot ser
lícit, treure la vida a un altre persona). Però també n’hi ha d’altres que són
discutibles, car pertanyen al terreny del que és subjectiu i per tant difícilment
objectives. (Ex. mai el divorci pot ser il·lícit). Resta, per tant evident, que
quan es prenia o es pren la decisió sobre la bondat o la maldat de determinades
qüestions, en cap cas és té en compte el parer dels afectats, doncs es parteix
del principi que no compten per res.
Aquests
dies estem celebrant el 70è aniversari de la Declaració Universal dels Drets
Humans, i tot i així tant les religions com els poders civils, sovint no només
no respecten els drets que figuren en la Declaració, sinó que obertament els
incompleixen i a voltes s’hi oposen amb notable violència i agressivitat (Ex.
Espanya). Uns Drets que 70 anys desprès, convindria amb tota seguretat, ampliar
el llistat malgrat que molts dels que hi estan relacionats, no són respectats,
car religions i poders civils competeixen en qui n’hi incompleix més.
Potser
els més flagrants dels incompliments, segueixen fent víctimes a les dones. Se
la margina al si de l’Església a on, com a màxim, se li concedeixen funcions secundaries
i òbviament en la societat. Es magnifica molt que son iguals en drets als
homes, però se’ls nega tenir accés al sacerdoci, a l’episcopat o al papat. Es
demonitza amb insistència l’avortament, sense considerar que no hi cap dona que
per caprici vulgui avortar; es diu que avortar és un crim, no obstant, científicament
encara no hi ha cap conclusió definitiva que determini a partir de quin moment
de l’embaràs, l’embrió és ja un ser viu. Partint d’aquests supòsits, caldria
eradicar la divulgació fanàtica que en fan els sectors ultres de la societat i
de la jerarquia que no condemnen la violació, ni els innombrables casos
violència de gènere (on la dona acaba assassinada), però si l’avortament, sense
ni tant sols valorar les raons i arguments objectius que pugui tenir la dona per
avortar. En cap cas, entre els que divulguen que avortar és un crim, defensen
el criteri cristià, com caldria prioritzar, el qual ens diu que portar un fill
al món, cal que sigui fruit de l’amor de la parella. Tampoc valoren que la dona,
com a subjecte lliure, té tot el dret a decidir (a la vista de les circumstàncies
que han produït l’embaràs, que poden ser moltes) si està psíquicament disposada
a mantenir l’embaràs.
*.- Article
publicat a la revista El Recull de Blanes, el 22 de desembre de 2018
Jo, company, m’adhereixo a TOT menys a l'avortament. En aquest cas, crec que hi ha un dret antecedent al de la dona. De tota manera, afirmo: 1) Reivindico la doctrina tradicional de l'Església de fins al segle XIX (1.800 anys), de permetre l'avortament dins els primers 40 dies. // 2) Crec que davant una malformació coneguda, l'avortament és un mal molt menor, fins i tot (sobretot) per a la criatura. // 3) Les 14 setmanes de la Llei espanyola són molt "massa", i mantinc l'opinió exposada quan es discutia a les Corts: això és una carnisseria.
ResponEliminaAntoni Ferret