Per: Antoni Ferret
El meu primer article sobre «El nostre destí etern», quan desestimava l’opció del foc etern com a càstig a les
persones culpables, per la seva
no-adequació a un text bíblic que fos clar i indiscutible, no resolia el
problema de la versió bíblica sobre el destí etern de les persones. No el
resolia, sinó que el complicava. Eliminava una versió horrorosa, però introduïa
una contradicció encara més gran.
Efectivament, aleshores ressalta el fet que la Bíblia presenta dues opcions
diferents sobre el nostre futur. I això no és seriós.
Recapitulem, primer, els textos del Nou Testament que parlen del tema. En
els evangelis, n'hi ha 12, 10 de Mateu i 2 de Lluc, però com que un de Lluc
està repetit en Mateu, considerem-ne només 11. D'aquests, 5 es refereixen a la
«gehenna» (mal traduïts per «infern»), que, per tant, és un foc que crema,
destrueix i s'ha acabat. No té res a veure amb un foc que torturi de manera
indefinida. Dos més es refereixen a la crema en el camp d'elements vegetals,
que són el mateix cas. I només 4 apunten a un foc suposadament etern, que
cremaria sense consumir. Són: el relat del Judici Final, la paràbola del jull,
la dels peixos i la paràbola del pobre Llàtzer i el ric. Però de tots quatre
només el del Judici defineix quin és, aquest foc, i resulta que és «el foc
etern preparat per al dimoni i els seus àngels». Cal suposar que els altres
tres casos es refereixen al mateix foc (no n'hi hauria d'altre). Però, com que
de dimoni, d'àngels i del foc etern corresponent no n'hi ha hagut ni n'hi ha
cap, resulta que la tesi és impossible. Doncs aquests quatre textos apuntarien
a un càstig, però no pas el que diuen.
Per altra part, hi ha els dos textos de Pau, el de Pere i el de Joan, que
parlen d'un càstig, sense definir, excepte la menció que fa Pau a «tribulacions
i angoixes». En total són, doncs, 8 textos que assegurarien un càstig als qui
haguessin practicat el mal, o tan sols no haguessin sigut solidaris amb els
necessitats.
Però aquesta versió de Mateu i Lluc, en els evangelis, i la de Pau, Pere i
Joan, no coincideix amb l’opció tradicional de l’Antic Testament, que ignora la
possibilitat de càstig després de la mort.
Ara bé: el fet central és el següent: els dirigents cristians més
qualificats de la primera generació post-Crist ignoraven totalment l’opció del
foc etern (o bé l’havien descartada de manera definitiva), lo qual és una prova
irrefutable més contra aquest foc. (La creença en el foc etern, per tant, seria
posterior en el temps, i, doncs, introduïda en l'Església de manera dubtosa, en
contra de l’opinió oficial dels apòstols.)
Ja vaig dir, al seu moment, que aquesta versió recordava la de Plató. I,
efectivament, podem preguntar-nos: els tres dirigents, o autors, de la primera
generació post-Crist, i potser fins i tot abans el mateix Crist (segons Mateu i
Lluc), en les seves referències al foc, ¿es van sentir més identificats amb la
doctrina de Plató que amb l'anterior de la Bíblia?? Ho deixo així.
Fent una precisió sobre les dates dels diferents textos, segons les
datacions que ens donen les introduccions de la BCI, tenim que Pau escriu abans
que Mateu publiqui el text del Judici Final, però no així Pere i Joan, que ho
fan molt després.
Però també pot ser que, en aquelles primeres dècades, els apòstols i altres
activistes estiguessin tots molt més preocupats per la predicació que no pas
per una primera organització, amb la corresponent fixació d'una doctrina
coherent.
Els dos textos de Pau sobre el tema («Déu donarà tribulacions i angoixa a
tothom qui fa el mal..., però glòria, honor i pau a tothom qui fa el bé» i
«cadascú ha de rebre el que li correspongui segons el bé o el mal que haurà
obrat en aquesta vida»), van ser escrits a uns 10 anys de començar el seu ministeri
i uns 10 anys abans de la seva mort (és a dir, escrits entorn de l'any 57). I
la carta de Pere (pòstuma, feta o acabada per un seguidor) i l'evangeli de Joan
se'n van a finals del segle. Entremig hi ha Mateu (al voltant de l'any 70), amb
la seva «bomba» del Judici Final. Sembla, doncs, que, en aquestes dècades
post-Crist, els dirigents i predicadors cristians possiblement van anar
madurant o reflexionant, i no va ser fins ja avançada, o cap al final de la
seva vida, que es van atrevir a dir les seves opinions decisives.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada