En
l’evangeli de Lluc, «Jesús inicia la vida pública amb el relat de la predicació
a la sinagoga del seu poble, com tenia per costum»,
Jesús llegeix el text d’Isaïes, en el que «s’anuncia la bona nova que
esperaven els jueus». Però malgrat s’anunciï la «bona notícia al jueus és per a
tots el oprimits; si no és per a tots no és evangeli».
Jesús aturà en el paràgraf
que diu: Avui es compleix aquesta escriptura que acabeu d'escoltar (Lc 4,21) Però la profecia
parla «de la venjant-se de Déu» que Jesús no llegeix, tot i que «estava prohibit
afegir o treure un sol verset del text», amb el que ja manifesta «el seu
tarannà». Els que l’escoltaven sabien el text de memòria i es van adonar de l’omissió,
i es preguntaren: «No és el fill de Josep, aquest?» (Lc 4,22), Com s’atreveix a
modificar un text de la Torà, el més sagrat del judaisme d’aquell temps?.
Per començar a entendre
aquest comportament cal deixar clar que «el mateix Esperit que va inspirar els
profetes és el que ungeix Jesús per a corregir i anar més enllà de les
profecies». Jesús treu el caràcter d’«absolut que els rabins donaven» a la Torà.
Per Jesús, l’home i la dona han d’estar sempre oberts als «signes dels temps» «Jesús,
aplicant-se a sí mateix el text d’Isaïes, està declarant la seva condició d’«Ungit».
I, aquesta «pretensió provoca la reacció dels seus veïns, que saben de la seva vida
i de qui és fill». I per això no l’accepten. Igual com passa en altres parts dels
evangelis. Conèixer la humanitat de Jesús representa un «obstacle perquè la
gent accepti el que representa». L’Escriptura parla del futur messiànic i Jesús
parla dels fets del present: «Avui es compleix...». Ja no hem d’esperar més:
«Déu ja ens ha donat tot el que havia promès».
Jesús és una «bona
notícia» per a tots aquells que no estan estenallats pels que consideren que hi
ha veritats absolutes. La bona notícia és l’alliberament dels que viuen sotmesos
a qualsevol tipus d’esclavitud material o espiritual, externes i internes.
Hem de tenir molt
clar que l’alliberament arriba per a tothom,. Que «un Déu o una religió excloents
són pura idolatria». L’exemple més clar el tenim en els deixebles del Baptista,
«quan pregunten a Jesús si és ell el que havia de venir». Jesús no els diu ni
sí ni no. La seva resposta és: «Digueu a Joan el que heu vist...».
L’home, la dona han de «ser lliures
seguint l’impuls de l’Esperit. Perquè l’Esperit no és sinó Déu que tenim al
fons del nostre ésser. Tot el demés és accidental, transitori i caduc». «La
única predicació de Jesús és l’amor». Ell és l’Ungit que ve a salvar-nos a
tots, sense excloure ningú.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada