dissabte, 29 de setembre del 2018

POTENCIAR LA SECTA A LA QUE PERTENEIXEM, ÉS IDOLATRIA

Comentari a l’evangeli (Mc 9, 38-48), per Fray  Marcos
(Selecció no revisada per l'autor)

CONTEXT
Avui anem directament al context perquè el text és continuació del que vam llegir el diumenge passat. L’apòstol Joan, sense fer cas a allò que acabava de dir Jesús, planteja una qüestió aliena al que s’està tractant. El fet és més profund del que sembla, sobretot si recordem que els deixebles no van poder expulsar cap dimoni. (cf. Mc 9, 14-29), i en canvi en van trobar un que no era de la colla, que si que ho feia.
Això passa després del que havia dit Jesús; que el qui vulgui ser dels seus ha de carregar amb la creu. I, haver-los advertit que el qui vulgui ser primer ha de ser l’últim i el servidor de tots.
Una vegada més, Jesús els ha corregit l’afany de superioritat que tenen. Volen ser ells els qui controlin el moviment que Jesús inicia.
La resta de l’evangeli que hem llegit avui no és un discurs, sinó una col·lecció de dites que es poden atribuir a Jesús.
«No és dels nostres» (no ens segueix). Tant en un cas con l’altre, aquesta frase significa exclusió, cosa que el cristià no ha de fer mai, perquè va en direcció contrària a la línia de l’evangeli que promou la unitat (per l’amor) i no una causa de discòrdia. «Qui no està contra nosaltres, està amb nosaltres» (Mc 9,40).
El Regne no exclou a ningú, ni si pertany per una qüestió d’ADN, sinó per la voluntat personal i l’esfors per néixer de nou i assolir una nova actitud vital morint a allò que és només terrenal.   
Tots estem convidats a buscar amb sinceritat el bé de les persones. Aquesta és la condició de pertinença al Regne, perquè és la mateixa actitud de Déu.
En temps de Jesús, ser posseït pel dimoni era el paradigma de tota opressió, i la seva expulsió significava alliberament. En contra de tots els moviments religiosos de l’època: saduceus, fariseus, Qumran, etc., Jesús anuncia un Déu que és amor i no exclou ningú, ni tant sols els pecadors.
Considerar absoluta la idea que es tingui de Déu és la millor manera d’entrar en el fanatisme i en la intransigència. Monopolitzar Déu, es negar-lo.
En passar per Samaria, un dels deixebles diu a Jesús que mani baixar foc del cel, que els destrueixi, per no haver-los acollit. Però Jesús es va limitar a dir: no sabeu de quin esperit sou. Aquest no és el meu esperit. Malauradament, al cap de dos mil anys seguim sense saber-ho. Seguim pretenent defensar Déu, sense adonar-nos que el que estem defensant són els nostres interessos.
En el Regne no es tolera simplement allò dolent que hi ha en els altres. Es tracta, ben al contrari, d’apreciar tot el que hi ha de bo.
L’esperit de Jesús va molt més enllà de l’àmbit del cristianisme oficial. Aquella frase: «patrimoni de la humanitat», es podria aplicar a Jesús sense cap mena de restricció: Crist no és de l’Església. En realitat, el missatge de Jesús no pot quedar tancat en cap església. Jesús va intentar que el fet religiós tingués només com objectiu fer éssers cada vegada més humans. Qualsevol religió que no persegueixi aquest objectiu, és falsa.
Tot el que va a favor de la persona humana està amb Jesús. Igual que qui treballa per la justícia, per la pau, o per la llibertat, és cristià. Res del que pugui fer algú a favor d’allò més humà ha de ser considerat aliè a un seguidor de Jesús.
Jesús premia a qui doni un got d’aigua en el seu nom, a un assedegat, «Però [vaticina un mal final] al qui fa caure en pecat un d'aquests petits (Mc 9,42)  En aquesta cas petit no vol dir nen o nena, sinó el que té poca fe, o una fe incipient que encara no ha arribat a ser adulta, que encara no s’ha traduït en fets. La praxis és el que unia els primers cristians..
«Si la mà et fa caure en pecat, talla-te-la» (Mc 9,43). Aquesta frase tant dura està construïda a l’estil semític, per contrast. Per tant, no s’ha d’agafar al peu de la lletra. Ni la ma, ni l’ull, ni el peu, ens pden fer caure en pecat. És, doncs, una advertència perquè s’entengui la importància del canvi de valors que es proposa per arribar a la humanitat autèntica. .
La ma, l’ull, el peu, són indispensables per l’acció humana. Doncs, malgrat això, Jesús ens adverteix: allò més indispensable ha d’estar al servei del que és fonamental pel bé de la persona,
Selecció i redacció: Salvador Sol 
(Font: Blog: Evangeli i comentaris, Fe - Adulta)


Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada