dissabte, 8 de setembre del 2018

SI NO VEIG DÉU EN L’ALTRE, EL MEU DÉU ÉS UN ÍDOL

Comentari de l’evangeli (Mc 07, 31-37) per Fray Marcos
CONTEXT
«Jesús se'n va anar del territori de Tir i, passant pel de Sidó, arribà al llac de Galilea, després de travessar el territori de la Decàpolis» (Mc 7,31). Marc no ens situa l’acció d’avi en un lloc concret. Només ens diu que torna de Tir i després d’un llarg recorregut arriba a un indret vora el llac de Galilea. Tampoc justifica perquè Jesús va passar per la Decàpolis, que és terra de pagans. Marc ens marque un itinerari geogràfic que no té cap sentit sense donar importància al lloc concret on situa finalment l’acció. Però sabem que és vora el llac de Galilea on succeeix l’explicació teològica entre Jesús i un sord.
 EXPLICACIÓ
En l’AT, els temps messiànics sempre s’anuncien com a moments de salvació pels pobres i marginats, que socialment no tenien ningú que en aquest món injust  es cuidés d’ells. Tanmateix, potser els hem entès literalment i no ens hem adonat que l’anunci fet pels profetes dient que els sords hi sentiran, i els muts parlaran, etc. en realitat no estan dient que el Messies tondria aquesta missió. També podem llegir a la Bíblia que brollaran fonts a les estepes, que el lleó pasturarà amb els bous i que els nens agafaran les serps amb les mans. I ningú creu que això arribi a passar realment.
Però pels jueus de l’època el fet de que una persona fos sorda o muda o cega o coixa, no era només un problema de salut sinó, i sobre tot, un problema religiós. S’interpretava que les forces del mal dominaven la persona; Com si diguéssim que Déu l’havia abandonat, i per tant. la institució religiosa estava obligada a fer el mateix Eren per tant, marginats per la religió, que era la major desgràcia que podia recaure sobre ells, perquè donada la dependència de la societat civil al compliment de la Llei, també eren exclosos d’aquesta. Jesús, però, amb la seva actitud, manifesta que Déu està més a prop dels marginats i dels que sofreixen Les curacions que fa Jesús s’han d’entendre com una manera de treure’ls de la marginació religiosa, demostrant que Déu no margina ningú i que la religió no pot ferho, i menys en el seu nom.
Marc explica l’actuació de Jesús carregada de simbolismes, com per exemple: la imposició de mans que era signe de la comunicació de l’Esperit, la mirada al cel per a representar la relació íntima amb Déu. Igualment quan els apartava de la gent volia demostrar que els separava del món injust. I le dit senyal del dit de Déu que ordena i la saliva que era considerada com un vehícle de l’Esperit. Aparentment Jesús actúa com a sanador. Però els taumaturg d’aleshores tractaven de fer les seves curacions amb la màxima ostentació possible. Jesús no va per a qui. Ell vol fer veure a tots que el seu objectiu es molt diferent.
Quan els profetes parlaven de cecs i sords es referien a aquells que es resistien a veure l’obra de Déu i escoltar la seva paraula. Igualment ara, en els evangelis, es vol al·ludir a aquells que refusen el missatger de Déu, que és Jesús.
El missatge que predica Jesús ens diu expresament que el Regne de Déu és dins nostre; és una actitud vital de cada persona. És el descobriment de Déu en el fons del ser i es manifesta en la manera d’actuar.
Selecció i redacció: Salvador Sol


Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada