El meu primer article sobre “El
nostre destí etern”, quan desestimava
l’opció del foc etern com a càstig a les persones culpables, per la seva
impossibilitat metafísica i per la seva no-adequació a un text bíblic que fos
clar i indiscutible, no resolia el problema de la versió bíblica sobre el destí
etern de les persones. No el resolia, sinó que el complicava. Eliminava una
versió horrorosa, però introduïa una contradicció encara més gran.
Efectivament, aleshores
ressalta el fet que la Bíblia presenta dues opcions diferents sobre el nostre
futur. I això no és seriós.
Perquè la versió de Pau, Pere
i Joan, que atribueixen un càstig, encara que indeterminat, a les persones que
han actuat malament, no coincideix amb l’opció tradicional de l’Antic Testament,
que ignora la possibilitat de càstig després de la mort.
El fet central de la qüestió
és el següent: els dirigents cristians més qualificats de la primera generació
post-Crist ignoraven totalment l’opció del foc etern (o bé l’havien descartada
de manera definitiva), lo qual és una prova ja irrefutable més contra aquest
foc. (L’opció del foc etern, per tant, seria posterior en el temps, i, doncs,
introduïda de manera dubtosa, en contra de l’opinió oficial dels apòstols.) Però
al mateix temps establien, i de manera molt coincident tots tres, que, després
de la mort, els qui s’haguessin portat malament serien castigats. Sense dir
com. Amb una vaga referència a la “tribulació i l’angoixa”.
Ja vaig dir, al seu moment,
que aquesta versió recordava la de Plató. I, efectivament, hem de
preguntar-nos: els tres dirigents, o autors, de la primera generació post-Crist,
es van sentir més identificats amb la doctrina de Plató que amb la de la
Bíblia?? O, amb unes altres paraules, es van sentir més identificats amb una
font pagana (com dèiem abans) que amb la judeo-cristiana??
Motius humans no en faltaven.
Plató era el (o un dels) pensador més important del món, del seu món (ja que
Confuci i Buda els quedaven molt lluny). I, per descomptat, com a pensador era
molt superior a Crist. Gran pensador teòric, que, a més, havia plasmat per
escrit les seves opinions, mentre que Crist havia aconsellat tota una bateria
d’actuacions a base d’amor, justícia i sentit comú, però només oralment, i li
ho havien escrit altres persones, amb un sempre possible dèficit de precisió o
d’exactitud terminològiques. I, respecte als molt diversos autors de l’Antic
Testament, molts d’ells eren fins i tot desconeguts.
Però... era això lo que calia
fer, des d’un punt de vista cristià?? Preferir una opció més culta, humanament,
a l’opció genuïna de la Sagrada Escriptura?? (Quantes vegades no s’han
descartat opinions racionals amb l’argument
que la Bíblia, la Paraula de Déu, deia una altra cosa??)
Fent una precisió sobre les
dates dels diferents textos, segons les datacions que ens donen les
introduccions de la BCI, tenim que, certament, Pau escriu abans que Mateu
publiqui el text del Judici Final, però no així Pere i Joan, que ho fan molt
després. Però també pot ser que, en aquelles primeres dècades, els apòstols i
altres activistes estiguessin tots molt més preocupats per la predicació que no
pas per una primera organització, amb la
corresponent fixació d'una doctrina coherent. I això podria relativitzar una
mica lo que he escrit. Però... la diferència entre el missatge fonamental, pel
que fa a l'eternitat, entre l'Antic i el Nou Testaments restaria.
També voldria dir que els dos
textos de Pau sobre el tema ("Déu donarà tribulacions i angoixa a tothom
qui fa el mal..., però glòria, honor i pau a tothom qui fa el bé" i
"cadascú ha de rebre el que li correspongui segons el bé o el mal que
haurà obrat en aquesta vida"), van ser escrits cap al final de la seva
vida. I similarment en el cas de Pere i Joan, encara que aquests en data molt més
tardana. Entremig hi ha Mateu, amb la seva "bomba" del Judici Final.
Sembla, doncs, que en aquestes dècades post-Crist, els dirigents i predicadors
cristians possiblement van anar madurant o reflexionant, i no va ser fins ja
avançada, o cap al final de la seva vida, que es van atrevir a dir les seves
opinions decisives.
Em confesso fortament perplex
per tot plegat, però mantenint la fe cristiana, a despit dels possibles errors
de qui sigui.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada