dilluns, 14 de juny del 2021

LA BÍBLIA: ELS SEUS LLIBRES BONS

Per: Antoni Ferret

 

Dissecció de la Bíblia

Llibres elaboradors del missatge cristià

(La Bíblia cristiana)

 

Capítols 12-35 del Gènesi (que narren un possible, o equivalent, origen del poble

d'Israel, a partir d'una família)

Isaïes (més els seus dos seguidors; excepte caps 13-19, 23-24, i 34, molt negatius)

Amós

Miquees

Jeremies (excepte caps 25, i 46-51, molt negatius)

Aquests 6 profetes, els únics profetes que crec que hi ha en la Bíblia que els correspongui aquest nom, aporten (junt amb els legisladors del rei Josies) un dels dos conjunts de valors més importants del Missatge cristià: justícia social, denúncia de les

injustícies, protecció de les persones necessitades, sobretot de les viudes, dels orfes i dels immigrants. / Com és natural, també escriuen llarg sobre la situació política i militar del moment; i també s'estenen en llargues amenaces de càstigs divins contra la

idolatria i la injustícia, i, així mateix, fan belles promeses d'un futur de felicitat, mai realitzades. / I, fins i tot, Isaïes i Jeremies llancen condemnes i amenaces als pobles veïns (probablement quan tenien una edat avançada i no s'autocontrolaven tant).

Però el seu paquet de valors socials és lo millor del seu missatge, lo millor de tot l' Antic Testament i un dels dos nuclis de valors principals del Missatge cristià.

Part de l'Èxode

Part del Levític

Part dels Nombres

Part del Deuteronomi

(Les parts d'aquests 4 llibres les tinc reunides i exposades, independents, en l'opuscle "Part encara actual del Pentateuc", de 9 pàgines, sobre drets i normes socials.)

Salms (pregàries de tota mena, lloances, peticions, etc., que són antigues cançons)

Osees (per dos passatges: 6: 5-6 / 10: 12-13)

Nehemies (per un passatge: 5: 6-11)

Zacaries (per dos passatges: 7: 8-10 / 8: 16-17)

Malaquies (per un passatge: 3: 5)

Rut (el gran valor d'acompanyar una persona que està sola)

Judit (córrer un greu risc per defensar el seu poble)

Càntic dels càntics (bellíssim poema d'amor, amb expressions de bellesa corporal)

 

Tobit (aquest llibre, i uns passatges de Siràcida, són, al segle II aC, com una llum en la foscor, uns testimonis dels grans valors dels profetes i legisladors d'Israel, que, malgrat tot, encara persisteixen en una època molt fluixa)

Siràcida o Eclesiàstic (per dos passatges: 4: 1-10, i 29: 8-13).

Evang Mateu

Evang Marc

Evang Lluc

Evang Joan

Fets apòstols

Cartes Pau

Cartes Pere (2), Joan (3), Jaume (1) i Judes (1).

Aquest bloc, de Jesús i els apòstols, és l'altra gran aportació al Missatge cristià: revelació de la filiació divina; amor a les altres persones com a si mateix; valoració divina preferent a les persones més pobres i, sobretot, les més humils; futur etern d'immensa felicitat... Tot a base d'una predicació paral·lela a actes de curacions.

 

Llibres neutres, que no aporten res al missatge

 

(Textos diversos)

 

La gran major part del Pentateuc (història d'Israel, mites antics, lleis)

Samuel 1 i 2 (una divertida crònica d'aventures entorn del rei David, excepte els capítols 15, 22 i 27, del primer llibre, i els 8 i 21 del segon, que són molt negatius i violents)

Osees (excepte dos passatges bons)

Ezequiel (compendi de coses absurdes, fantasioses i inútils; excepte frag. 34: 11-16)

Esdres (petita narració històrica)

Nehemies (excepte un passatge bo)

Joel

Abdies

Jonàs

Habacuc

Ageu

(Tots són pseudoprofetes, que no aporten a la formació del Missatge)

Zacaries (excepte dos passatges bons)

Malaquies (excepte un passatge bo)

Job (idees no justes i deformació de l'actuació divina)

Cròniques 1 i 2 (història vulgar de les fetes de cada rei)

Proverbis (compendi de saviesa popular convencional)

Baruc (enorme massa de paraules, sense cap concreció)

Lamentacions (un riu enorme de paraules, sense ni una sola menció a cap valor evangèlic o de justícia)

 

Saviesa (una enorme exaltació de la saviesa, la qual, però, no és capaç ni de concebre ni de defensar, ni de garantir la dignitat dels orfes, les viudes, els immigrants o qualsevol persona necessitada; una saviesa poc sàvia).

Daniel (un cúmul de fantasies, però res per al Missatge)

Cohèlet, o Eclesiastès (visió negativa i pessimista de la vida i de quasi tots els valors humans, tret de la saviesa i el respecte a Déu)

Siràcida o Eclesiàstic (excepte dos passatges bons; llarguíssima dissertació sobre la saviesa i bons consells als joves, però de caràcter molt convencional, no gaire cristià)

Macabeus 1 i 2 (fidelitat a la fe, fins en el martiri, però sense valors cristians)

Apocalipsi (text de molt difícil comprensió)

Aquests llibres, en general, estan basats en una gran relació entre, per una part, les

persones, o més aviat el poble d'Israel, i Déu. Però sempre a base d'una relació bilateral, entre la persona (o el poble) i Déu, o Déu i la persona (o el poble). Mai en la forma triangular distintiva de l'ideal cristià: persona - Déu - altres persones, o persona -

altres persones - Déu. Expressen una gran religiositat, però no cristiana.

 

Llibres que aporten valors antihumans, antidivins i, per tant, anticristians

 

(La Bíblia negra)

 

Josué (crueltat i sacrilegi): «La ciutat, amb tot el que hi ha a dins, serà consagrada a l'extermini com a ofrena al Senyor. / Tot allò que tenia vida a Jericó fou consagrat a l'extermini: homes i dones, joves i vells, vaques, ovelles i ases.»

Jutges (inútil i cruel): « ...continuà atacant la ciutat, fins que se'n va apoderar. Matà tots els seus habitants, la va arrasar i va sembrar-la de calç.» (No era una guerra contra enemics del poble, era una lluita entre israelites.)

Reis 1 i 2 (mentiders, calumniadors del regne d'Israel del nord, relators de coses absurdes, inventors de falsos profetes)

Esther (reina assassina, que demana un dia més d'autorització perquè els israelites puguin continuar matant perses)

Nahum (goig i plaer inhumans davant la destrucció de Nínive)

Sofonies (descripció macabra i detallada de la destrucció de Nínive)

Més el capítol 20 del Deuteronomi (ordre d' extermini d'una població ja vençuda) i alguns capítols violents d'Isaïes, Jeremies i Samuel.

Nombre de llibres bíblics: 50 (considerant els que tenen dos volums com un de sol, i agrupant les cartes dels apòstols) [unes 2.100 p.]

Llibres que aporten valors al Missatge cristià: 18 (11 AT i 7 NT) [unes 860 p.]

Llibres que hi aporten una part o algun passatge: 9

Llibres del tot dolents: 6

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada