dissabte, 26 de juny del 2021

JESÚS, UNA ALTRE MANERA DE VEURE*

Marc ha unit dues dones en un mateix relat. Són imatges del poble i, per extensió, representen tota la humanitat.

Segons l’evangelista, Israel anava de mal en pitjor, «perdent la vida». Fins al punt, de considerar, que com la noia del relat, tothom donava per mort.

En aquest context, Jesús es presenta com l’home savi, compassiu, font de salut i de vida.

És savi: conscient de la força de la fe que «surt» d’ell mateix: la força, que considera que la mort no és més que un somni.

És compassiu: sent que algú el «toca», i s’apropa a la dona «afligida», i es preocupa de la «noia», perquè sigui alimentada.

Jesús és font de salut i de vida: d’ell surt una força que duu vida.

Jesús veu la malaltia i la mort, d’una manera nova. I això fa que la nostra ment el percebi com «Fill de Déu», que intercedeix, des de fora,  entre la Divinitat i nosaltres.

No obstant, la «fe en Jesús», es pot expressar d’una altre manera: el Fons de Jesús, és el nostre i és el de Déu –és el Fons de tot el que és Real--. Només hi ha un Fons, una Unitat, tot el demés són aparences.

A Jesús l’hem de percebre com un de nosaltres, formant part de la mateixa realitat. Tot i reconeixent que en Jesús, el Fons original i originant que ens constitueix a tots,  es va manifestar de forma radiant i lluminosa, en ser capaç de no posar-hi cap obstacle. Això és el que ens fa dir als cristians que en Jesús veiem Déu.

A Déu el veiem en tot, però d’una manera referencial. En canvi, en la persona de Jesús el veiem nítidament, per la seva manera de viure, pròpia de qui està unit, permanentment, a l’únic Fons que ens constitueix a tots.

Viure «íntimament» amb Jesús ens fa canviar la manera de pensar, ens situa en la transcendència. Ell i nosaltres no som dues realitats diferents. I això fa que puguem veure la malaltia d’una manera diferent.

Quan, com la dona del relat, sentim que la vida se’ns escapa és quan ens sentim atrapats per la desesperació. Tanmateix, la dona es troba amb Jesús i se li estronca l’hemorràgia. Això ens fa descobrir que darrera l’aparença de malaltia incurable, hi ha Vida permanent.

La mort no és altre cosa que un somni: «la noia no és morta, sinó que dorm». Els qui es troben identificats amb el seu ego se’n riuen. És la ignorància de la nostra  verdadera identitat la que fa que ens sentir com objectes amenaçats. Perì si transcendim l’estructura psicosomàtica del cos/ment, podem veure un altre horitzó, més enllà de la mort.

La mort no és més que el «pas» a una altre forma de vida, com ens diu Joan en el quart evangeli.

La mitologia grega ja agermanava la mort (Thànatos) amb el somni (Hypnos), de manera que, mentre dormim, prenem com a real allò que somiem, i quan estem desperts, prenen com a real allò que pensa la nostra ment. Tot plegat no és més que un «somni».  Els místics sufís, consideren que: «Tots estem adormits. Només ens despertem,  quan morim». Això Jesús també ho sabia.

*.- Extracte del comentari a l’evangeli (Mc 5,21-43), escrit per: Enrique Martínez Lozano 

Veure original: Evangelios y comentarios - Fe Adulta

Selecció i redacció: Salvador Sol

Selecció i redacció: Salvador Sol


Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada