dissabte, 4 de juliol del 2020

LA CRISI DE L’ESGLÉSIA NO ÉS DOCTRINAL SINÓ DE VIVÈNCIA

Selecció del comentari de l’evangeli (Mt 11,25-30)* escrit per Fray Marcos**

Jesús va reprovar la gent de les ciutats de: Corazín, Betsaida i Cafarnaüm, pel rebuig que feien del seu missatge. (cf Mt 11,21-23). Tanmateix, Jesús eleva una pregària al Pare, per a tots aquells que l’accepten.
Avui, Mateu ens presenta tres paràgraf ben definits.
El primer fa referència a Déu.
El segon, a una interdependència total entre Jesús i Déu.
El tercer, es refereix a la relació entre nosaltres i Jesús.
Quan Jesús diu: «T’enalteixo, Pare...» (Mt 11,25) El més important no és l’acció de gràcies per si mateixa, sinó el motiu.
Jesús no dóna gràcies a Déu perquè els entesos no l’entenguin. Jesús no pot afirmar que Déu concedeix privilegis, donant a alguns el que nega als altres.
Jesús només constata que el Déu que ell predica només l’accepten la gent senzilla i sense prejudicis.  
Els savis i entesos que no accepten el Déu de Jesús, resulta que eren els sacerdots i especialistes de la Llei.
Qui eren els senzills? La paraula "nepios" del grec, té diferents significats: infantil, nen, menor d’edat, incapaç de parlar; i, a la vegada, també vol dir: ximple, infeliç, ingenu, dèbil.
Per l’elit religiosa, els senzills eren uns maleïts, perquè no coneixien la Llei, i per tant no la podien complir.
En temps de Jesús, només tenien veu i podien opinar els dirigents. Contràriament, per Jesús, tots poden accedir a la revelació del Déu verdader. Inclús els savis, si són senzills.
"Aquestes coses” són les realitats que Jesús va descobrir de Déu i ens va voler transmetre. No es tracte de coneixements, sinó del mateix Déu, com experiència profunda.
«El Pare ho ha posat tot a les meves mans» (Mt 11,27). El primer pas per sortir de l’ego és anar vers l’altre; prendre consciència de que allò que ets no t’ho deus a tu sinó a l’altre. La conseqüència espontània és la gratitud.
El coneixement de Déu no és fruit de l’esforç humà, sinó que és un do que no es nega a ningú. No coneixem a Jesús perquè coneixem Déu. Ben al contrari. El text ens diu que l’única manera de conèixer Déu és apropant-nos a Jesús.
Conèixer, en l’AT vol dir: proximitat, familiaritat, comprensió, lliurament mutu.
«Veniu a mi tots els qui esteu cansats i afeixugats, i jo us faré reposar» (Mt 11,28). La imatge del “jou” s’aplicava a la Llei, que pels fariseus era l’únic absolut. El compliment de més de 600 preceptes i prescripcions, es feien realment insuportables.  
Jesús allibera dels jous i les càrregues que impedeixen que l’home sigui ell mateix. No proposa una vida sense esforç; sense esforç no hi ha vida que aporti felicitat i ens dugui a la plenitud humana.
Jesús proposa un "jou" però no d’opressió, sinó d’ajuda al desenvolupament humà sense opressions.
El que hem llegit és evangeli (bona notícia): Déu és revela a la gent senzilla.
La "revelació" no consisteix en més coneixement, sinó en una nova manera de viure.
Jesús no proposa una religió menys exigent. Ell proposa una manera de viure la proximitat de Déu.
Quan Jesús parlava de cansats i afeixugats es referia a aquells que intentaven complir la Llei, però fracassaven en el intent per la dificultat d’abastar totes les prescripcions. Els entesos de tots els temps segueixen abusant dels que no ho són. I, alguns pretenen que se’ls faci cas, perquè parlen en nom de Déu.
Selecció i redacció: Salvador Sol

*.- http://www.cristiansxxigracia.blogspot.com.es/


Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada