La divulgació dels textos de
l’Escriptura en les misses dominicals, és a dir, la més important de les
ocasions de divulgar-la, està cenyida a un programa de tres anys, que es va
repetint, en el qual són fixades estrictament les tres lectures de cada una de
les misses de cada un dels diumenges de tres anys seguits. I... a més a més, aquesta sèrie és composta,
aprovada i controlada des d’un organisme vaticà, per a tot el món. (Malament
rai...) Aquesta fixació, aquest control
centralitzat, haurien d’implicar que la cosa fos molt ben establerta, i d’alta
qualitat, tant en l’aspecte cristià com
en el cultural.
Desgraciadament, com veurem, no és
així. En general i en tots els aspectes de la vida, centralitzat i mal fet
sol ser la nota més freqüent. En aquest cas, intentaré fer-vos veure que està molt
mal fet.
Avui vull referir-me a la primera
lectura, de cada missa dominical. Lectura que és reservada per als textos de
l’Antic Testament. Això és així des de la reforma litúrgica que va impulsar el
Concili Vaticà II, ja que abans només es llegien dues lectures: Epístola i
Evangeli. S’hi va incorporar l’Antic Testament, però... molt i molt planificat
i pensat. Planificat i pensat per al millor bé de les persones assistents? NO!!
Però primer explico com es fa.
En l’Antic Testament hi ha dos
filons de valors fonamentals: els profetes i la Llei. Aquella part més
conscient dels autors que hi van participar, en l’una i en l’altra, anaven
empesos per un objectiu bàsic: el Dret i la Justícia, o sigui, el bé de les
persones. També hi ha, com tothom sap (perquè aquesta és la part més
popularment coneguda), tot un seguit d’històries. Ben mirada la cosa, les
històries serien com l’embolcall dels valors, serien per presentar-los, fins i
tot per fer-los més bonics. Amb les seves traces i manyes, s’ha aconseguit la
inversió d’aquest objectiu: la gent sap històries, molt sovint falses, perquè
són mítiques, i no coneix la major part dels valors. Fins i tot sembla com si
aquests estiguessin «amagats».
No era, aquesta entrada de lectures
de l’AT en les misses dominicals, l’ocasió d’or per corregir la situació i fer
conèixer als assistents els textos més bons d’aquella part de l’Escriptura?
Sumant tots els diumenges i festes
dels tres anys, ens dona un nombre de 204 lectures. (Adverteixo que en les
vetlles pasquals, en què hi ha més lectures, només he comptabilitat la
primera.) Com s’han repartit, aquestes 204 lectures de l’AT?
Isaïes 48
Jeremies 9
Amós 3
Miquees 1
Altres profetes
22
Gènesi 15
Èxode 13
Nombres 5
Deuteronomi 9
Levític 2
Jesús, fill de Sira 8
Fets dels Apòstols 26
Altres autors 43
És evident que això no és normal,
aquesta superpreferència a un profeta sobre tots els altres, marginats els més
crítics, i advertint que en les 22 lectures dels «altres profetes», no n’hi ha
cap que es vagi esmerçar en la defensa del D i la J. Però... si bé aquesta preferència tan gran
per un sol profeta s’hauria d’explicar de manera convenint, el problema no és
pas aquest. N’hi ha un altre molt més greu.
Es marginen els profetes més
exigents, i es confia la tasca a un que no ho és tant. Però això tampoc és ben
veritat, ja que Isaïes té textos del tipus de (limito les paraules lo
possible):
«Per què m’oferiu tants sacrificis?
... Quan alceu les mans per pregar em tapo els ulls per no veure-us. ... deixeu
de fer el mal, apreneu a fer el bé, busqueu la justícia, detureu l’opressor,
defenseu l’orfe, pledegeu a favor de la
viuda (1: 11-17).»
«Ai dels qui, a costa dels veïns,
engrandeixen les cases i els camps! ... Escolteu què m’assegura el Senyor de
l’univers: Totes aquestes cases grans i boniques es tornaran una ruïna; ningú
no habitarà aquests palaus (5: 8-16).»
«Ai dels qui fan lleis injustes i
promulguen decrets opressors! Neguen la justícia als febles, roben el dret als
pobres del meu poble; les viudes són el seu botí, espolien els orfes. Què fareu
el dia que us demanaran comptes? (10: 1-3)...»
No hi ha problema: En 48 lectures,
no surt cap d’aquests textos. Oi que sembla que no pugui ser? Vet aquí el «servei» dels buròcrates vaticans
a la passió divina pel Dret i la Justícia:
1)Marginar els profetes més
autèntics.
2)Descafeïnar-ne un, i convertir-lo
en el «nen bo».
3)Donar-li pràcticament quasi tota
la feina, que ens faci quedar bé.
4)Per aconseguir un marc
d’autopresentació seriós, tranquil, moderat, que afavoreixi unes «public
relations» pacífiques i tranquil·les amb els altres poders.
I jo entenc que això significa: Boicotejar
el pla diví en favor del Dret i la Justícia. // Manipular la Paraula de
Déu, com diuen ells/es (jo també la hi considero, però no pas tota, sinó
alguna part, i més aviat com a possibilitat), per obtenir un objectiu polític
de bon veïnatge. // Transformar un profeta bo en un simple
comentarista, traient-li la grapa que el caracteritzava.
Demano la dimissió immediata, o en
el seu cas la destitució, d’aquesta comissió, si és una comissió, i formar-ne
una que sigui honesta i cristiana i encari un nou pla de lectures per a l’any
vinent.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada