Un dels llibres més curiosos de la Bíblia és el Llibre de
Job. Persona imaginària i autor desconegut. Contràriament als altres testimonis
que s'exposen, aquest no és una mostra de l'ideal que després s'anomenaria
«cristià», sinó que es considera més aviat com un contratestimoni: en diversos
llocs el personatge acusa Déu de ser injust, pel fet de permetre que el mal afecti
persones innocents, i, en canvi, la felicitat als injustos. Però anem a pams...
Comença així:
«Hi havia un home a la terra d’Us que es deia Job. Era un
home íntegre i recte, que reverenciava Déu i s’apartava del mal. Tenia set
fills i tres filles. Posseïa set mil ovelles, tres mil camells, cinc-centes
parelles de bous, cinc-centes someres i tota una gentada que treballava per a
ell. Era l’home més poderós de les terres d’orient.»
Primera crítica: l’autor bíblic considera que era íntegre
i recte, reverenciava Déu i s’apartava del mal un home que havia arribat a
acumular quasi 12.000 animals i que tenia una gentada que treballava per a ell.
Doncs no era tan íntegre i recte. Si ho hagués estat hauria multiplicat la
riquesa en benefici de tots. Aquesta acumulació hem de suposar que era producte
de l’explotació de la gentada que treballava per a ell, i dels tractes
avantatjosos amb els compradors dels seus productes.
És clar que no podem aplicar criteris socials d’ara a una
situació que correspon a 2.500 anys
enrere o potser més. (El llibre no dona data de redacció.) L’autor bíblic està
subjecte a una mentalitat antiga, que això ho trobava normal.
L'argument és que un dia, a la cort celestial, Déu fa
observar a un àngel acusador la rectitud i la bondat de Job. Però l’acusador,
envejós, li diu a Déu que, si Job és tan bo és perquè Déu el beneeix i els seus
béns es multipliquen. Que si li anessin malament les coses, Job el maleiria. Aleshores
Déu permet que l’acusador el perjudiqui en els seus béns, a veure què passa.
Una observació. L’autor bíblic considera que la riquesa
de Job és producte d’una benedicció de Déu. Em remeto a la crítica anterior:
pot ser més aviat producte de la seva rapacitat i explotació.
El cas és que, per una sèrie de desgràcies, Job perd els
seus animals, els seus jornalers i els seus fills. I Job continua reverenciant
Déu. Diu: «Vaig sortir nu de les entranyes de la mare i nu hi tornaré. El Senyor
ho dona, ell mateix ho pren. Beneït sigui el seu nom!»
Déu fa notar la fidelitat de Job a l’acusador, però
aquest, dolent perquè sí, li diu que, si en comptes d’afectar-li els béns li
afectés la mateixa persona, llavors el maleiria. Déu, novament, vol fer la
prova i autoritza l’acusador perquè perjudiqui la seva persona. Llavors
l’acusador va afligir Job amb una úlcera que li cobria tot el cos.
Job no va pas maleir Déu. Diu: «Acceptem els béns com un
do de Déu, i no hem d’acceptar els mals?»
La major part del llibre és ocupada pels diàlegs entre
Job i tres amics seus que, sabedors de la seva desgràcia, van a consolar-lo. I
un altre amic que després li parla. Tot això són poemes en vers.
Una cosa que destaca són les queixes de Job:
Que mori el dia que vaig néixer
i la nit que s’adonà que era concebut un home!
(...)
Per què no vaig morir en el si matern
o no vaig expirar acabat de néixer?
(...)
Tant de bo es poguessin pesar
la meva ràbia i el meu infortuni
i els posessin plegats a les balances!
Serien més feixucs que la sorra de la mar!
(...)
Tant de bo que es complís el meu prec
i Déu satisfés el meu desig:
que es decidís a esclafar-me,
que estengués la mà i em tallés la vida!
Més importants són encara les seves crítiques contra un
Déu suposadament injust:
Hi ha un sol camí, per més que jo parli:
ell aniquila tant culpables com innocents.
Quan un flagell causa la mort,
ell encara riu de la desgràcia dels innocents.
Paraules gairebé sacrílegues. O bé:
Quan s'apaga la llàntia dels malvats
i cau damunt d'ells la desgràcia?
Quan els fa sentir Déu el seu enuig?
Del diàleg entre Job i els seus amics es dedueix que
potser Job no és tan íntegre i recte com diu el llibre. El seu amic Elifaz
l’acusa:
Has fet empenyorar il·legalment el teu germà,
li has pres els vestits, l’has deixat nu;
no donaves aigua al qui tenia set,
has negat el pa al qui tenia fam.
Tu, home fort, posseïes la terra;
t’hi vas instal·lar de manera arrogant.
Despatxaves les viudes amb les mans buides
i deixaves els orfes sense ajuda.
Acusacions que no són pas desmentides per Job en el seu
discurs següent.
Però Job defensa, d’una manera genèrica, la seva
innocència:
Pel Déu vivent, que em nega la justícia,
pel Totpoderós, que m’omple d’amargor,
juro que, mentre em quedi un glop de vida
i conservi als meus narius l’alè de Déu,
els meus llavis no diran res d’injust
ni amb la llengua trairé la veritat!
Lluny de mi donar-vos la raó!
Defensaré la meva innocència mentre visqui.
I més endavant, diu unes paraules que contradiuen
l’acusació d’Elifaz:
Jo salvava el pobre suplicant
i l’orfe sense empara.
Els agonitzants em beneïen.
Jo tornava el goig al cor de la viuda.
Per vestit em posava la justícia,
el dret em feia de mantell i diadema.
Jo era els ulls del cec
i els peus del coix,
era el pare dels pobres
i l’advocat dels estrangers.
Paraules que serien una bella mostra del futur ideal
evangèlic, si fossin veritat. Però... sabent que ha acumulat tanta riquesa... És
que de vegades es dona el cas de persones considerades justes i íntegres, que
roben milions i, per exemple, donen centenars (o potser fins i tot milers) als
pobres, els quals, de vegades són pobres per la culpa de la persona «íntegra».
Per tant, les paraules justificadores de Job no són del tot segures.
Finalment (el llibre no diu quant temps va passar) Déu
s’adreça a Job. Li fa unes llargues disquisicions sobre les meravelles de
l’univers i sobre les meravelles del món animal, com a obres seves. Però no
li dona cap raó relacionada amb l’úlcera que Job pateix. Job respon de
manera submisa:
És cert! He parlat en la ignorància
de coses grans que no puc entendre.
Aleshores, «el Senyor li va retornar la felicitat perduda
i li va duplicar els béns». Job arribà a posseir catorze mil ovelles, sis mil
camells... etc. Tingué set (nous) fills i tres filles. Però NO RECUPERÀ els
fills inicials que tenia abans, morts. I morí «després d’una llarga vida».
Encara s’ha de notar una cosa. Al principi va perdre els
fills i les filles, però li va restar la dona. Ara bé: la dona només apareix
una vegada en tot el llibre, per dir-li a Job que maleeixi Déu... És a dir: una
sola intervenció i negativa. Job és consolat en la seva pena pels seus amics,
però no per la seva dona. És un llibre masclista.
I encara diré més. El «tema» del Llibre de Job és fals.
Perquè aquest tema és que Déu permet les desgràcies de Job per «provar-lo», per
veure si, tot i així, li continua sent fidel. Però ni aquest seria un procedir
correcte, ni el Déu realment existent tenia cap necessitat de provar-lo.
En conclusió: crec que ni Job és realment íntegre, ni el
déu que ens mostra l'autor és just.
Finalment, és bo que la Bíblia mostri, també, aquesta
actitud crítica. Actitud que tenen moltes persones, que no entenen com
Déu pot permetre tant de mal. I el triomf i la felicitat dels injustos. Però...
aquesta felicitat pot ser només externa i enganyosa, ja que, en principi, ningú
no sap què passa dins de cada persona. I la felicitat pot dependre d'altres
coses més que del triomf econòmic o polític...
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada