divendres, 31 de maig del 2019

EL FINAL DE JESÚS NO VA SER LA MORT SINÓ LA VIDA

Selecció del comentari de l’evangeli (Lc 24,46-53)

En carta als efesis, Pau feia aquesta oració: «Demano al Déu de nostre Senyor Jesucrist, el Pare gloriós, que us concedeixi el do espiritual de comprendre la seva revelació, perquè conegueu de veritat qui és ell. I li demano que il·lumini la mirada interior del vostre cor perquè conegueu a quina esperança ens ha cridat», (Ef 1,17-18)
Les set setmanes que separen Pasqua de la Pentecosta és el temps necessari perquè els seguidors de Jesús arribessin a la comprensió dels fets i les paraules del Mestre. La Pentecosta és comprensió!. Pau no demana a Déu intel·ligència, sinó el «do espiritual de comprendre la seva revelació»; que «l’esperit ens il·lumini interiorment». «El verdader coneixement no ens ve de fora, sinó «d’allò que experimentem en el nostre interior». Cap factor sensible, ni normativa ni ritual «serveixen de res, si no ens condueixen a una experiència interior i van acompanyades [d’algun tipus] de vida entregada als altres».
Amb la Pentecosta hem arribat al final del temps pasqual, que va començar el Divendres Sant i acaba amb la narració del Jesús glorificat (Ascensió) que torna a allà d’on va sortit, havent «complert» la seva missió a la terra. A partir d’ara ens queda el seu esperit, que és el mateix que el del Pare («el Pare i jo som U») perquè ens ajudi a comprendre allò que encara ens és un misteri.
En el fragment de l’evangeli d’avui Lluc recull «la visió mítica del món» del moment en que es va escriure. Es creia, aleshores, que hi havia tres estadis. «L’estadi superior, on residia la divinitat i des d’on havia baixat el Verb. L’estadi del mig, la terra on vivien els humans que havien de ser redimits. I, l’estadi de baix, on malvivien els dolents en espera de ser rescatats de les forces del maligna». Des d’aquesta lògica, doncs, «Jesús havia de tornar al cel» (ascensió), després de la seva etapa terrenal i deixar pas a l’Esperit (Pentecosta) .
L’home Jesús va estar guiat per l’Esperit de Déu per a dur a terme la seva obra messiànica. Tanmateix, ungit per la resurrecció com a Messies-Crist-Senyor, ens ha deixat el seu propi esperit, com va prometre, que no ens ha abandonat ni ens abandonarà mai al llarg de la nostra vida, per tal que «continuem la seva obra: vivint la mateixa realitat i donant-ne testimoni.
Durant aquest set diumenges hem escoltat paraules com: resurrecció, ascensió, asseure’s a la dreta de Déu, enviament de l’Esperit, totes elles com a realitats pasquals que només pretenen expressar una mateixa veritat: que «el final d’”aquest Home" dit Jesús, no fou la mort sinó la Vida».
«La donació total que va fer Jesús de sí mateix i la seva identificació total amb Déu el van portar a la total i definitiva glòria». Segons l’evangeli de Lluc tot va succeir el mateix diumenge de resurrecció. Però el mateix evangelista, en els Fets dels apòstols, ho descriu com un procés «d’assimilació lenta. Això devia ser fruit de l’experiència viscuda en la seva comunitat, en que el fet inexplicable de la resurrecció no es va comprendre de cop i es va haver d’anar assimilant lentament. Per això en la seva narració segona va anar introduint els fets més importants (Santíssima Trinitat i Ascensió) per tal d’aprofundir aquestes realitats metafísiques situant-les de forma separada dins del model de les «set setmanes» del poble jueu.
Ja se sap que canviar les mentalitats, sobretot en allò que afecta la fe, són processos llargs. També els fonaments de l’Església actual es van anar construint poc a poc, al llarg de molts segles partint de les experiències de les petites comunitats cristianes i de la necessitat d’adaptació a l’evolució cultural dels pobles on s’ha anat introduint el cristianisme. .
Selecció i redacció: Salvador Sol

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada