divendres, 26 d’abril del 2019

JESÚS VIU, PERÒ NOMÉS ES DEIXA VEURE AMB ELS ULLS DE LA FE

Selecció del comentari de l’evangeli (Jn 20,19-31)

Si Interpretem la resurrecció com la reanimació d’un cadàver, tindrem dificultats per a comprendre la Pasqua.

L’experiència pasqual és una vivència dels seguidors de Jesús, que els va canviar la manera de veure Jesús i veure Déu. Els evangelis ens diuen que per «veure» Jesús després de mort, s’ha de tenir fe.
La resurrecció és el concepte amb el que els primers cristians van voler transmetre la manera de veure Jesús després de la seva mort. No els va resultar fàcil comunicar l’experiència que tenien de que Jesús seguia viu i els comunicava vida. Per això a les comunitats cristianes es va tardar molt de temps a parlar de resurrecció.
En algunes comunitats cristianes, per exemple, es parlava de Jesús com la Saviesa de Déu, en comptes de parlar de resurrecció. Ell seria el Mestre de la saviesa de l’A.T. que ensenyava el necessari per arribar a Déu.
Només amb el temps es va arribar a la cristologia pasqual, trobant que la idea de resurrecció era el marc més adequat per explicar allò que els seus seguidors volien transmetre: que Jesús seguia viu després de mort.
La dificultat, però, seguia essent el fet que la resurrecció no pot ser un fenomen constata­ble empíricament; no pot ser objecte de la nostre percepció sensorial. Però l’experiència pasqual sí que fou un fet històric, tot i que ens arriba per l’intent de comunicar als demés una vivència íntima, ,intransferible, però amb la intencionalitat de convèncer als altres d’allò que ells vivien.
Avui, intentar entendre la comunicació d’aquella vivència com un relat, com una crònica de successos, resulta totalment inadequada, i ens perdríem el verdader sentit del missatge, si no ens esforcem a descobrir amb les nostre pròpies experiències de fets transcendents, és a dir: de resurrecció.
Anem a l’anàlisi narratiu, Diu l’evangeli:
«Reunits el primer dia de la setmana». És a dir, el vuitè dia, el de la nova creació (la Pasqua), que els seguidors de Jesús van començar a celebrar reunint-se després d’acabar la celebració jueva del Dissabte.
«Es posà al mig». Jesús havia dit: «On dos o més es reuneixin en nom meu, jo estaré en mig d’ells». Éll és per la comunitat font de vida, referència i factor de unitat.
«Els va mostrar les mans i el costat». Aquests són els signes que evidencien que és el mateix que va morir a la creu. Ningú pot prendre a Jesús ni la seva vida ni el seu amor per a ells.
«Rebeu l'Esperit Sant». Ara Jesús els hi comunica l’Esperit que dóna verdadera Vida. Amb això acaba la creació de l’home. «De l’Esperit en neix l’esperit» «Això significa néixer de Déu»; ser fills de Déu.
«Tomàs, un dels Dotze, l’anomena’t Bessó, no era allà amb els altres deixebles». Una aclariment que prepara una lliçó per a tots els cristians. Tomàs, separat de la comunitat, no té l’experiència de Jesús viu.
«Hem vist el Senyor», li van dir els altres. Això equival a sentir-se transformats per l’acompanyament de Jesús, que els ha comunicat l’Esperit i els ha curullat de l’amor que ara es nota a la comunitat. Jesús no és ni un fantasma ni un record del passat, sinó que el senten viu i actiu entre ells.
«Al cap de vuit dies». Quan la comunitat es torna a reunir Jesús es torna a fer present. Tomàs s’ha reintegrat a la comunitat, i ara s’adona de l’error de la seva incredulitat i experimentarà l’Amor.
«Porta el dit aquí i mira'm les mans; porta la mà i posa-me-la dins el costat». L’evangelista personalitza en Tomàs la incredulitat que tots sentim en algun moment de la nostra vida. Però Jesús està ple de l’Esperit i mostra senyals inequívoques del seu amor. La resurrecció no l’ha separat de la seva condició humana anterior.
«Senyor meu i Déu meu!». La incredulitat de Tomàs l’obliga a haver de tocar.... Ara renuncia a l’experiència física i va més enllà del que veu. Ara reconeix la grandesa del nou Jesús i s’hi adhereix totalment.
«Perquè m'has vist has cregut? Feliços els qui creuran sense haver vist!». Jesús reprèn Tomàs perquè s’ha negat a creure en allò que creu la comunitat. Tomás volia tenir la seva pròpia experiència de Jesús, com l’havia tingut en el passat. Però ara se li demana l’adhesió al ressuscitat. Que se situï a la realitat del moment present.
Només en el marc de la comunitat es fa possible l’experiència de que Jesús segueix vivint entre nosaltres.
Selecció i redacció: Salvador Sol

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada