Per: Jaume Rocabert Cabruja
El catolicisme hispànic, i molt particularment els
seus jerarques, s’han manifestat àcrates i molt propensos a fer el sord i -si
cal- a condemnar tot allò que no accepten. Una actitud molt típica del tarannà
intransigent de la cultura hispànica. Diríem que (generalment) elegeixen els
bisbes, no per la seva predisposició a fer el que diu l’evangeli i per ser
servidors dels pobres, dels malalts o marginats de la societat, sinó perquè qui
l’elegeix valora que serà un fidel servidor, no pas del suara esmentat, sinó de
la cúpula jeràrquica, històricament molt vinculada al establishment del poder
polític i financer. La jerarquia hispànica, salvant honroses excepcions (entre
les quals, a voltes hi trobem bisbes catalans), sempre s’ha posicionat al
costat del poder civil, del qual –òbviament– com a premi a la seva infidelitat
evangèlica, n’ha tret les prebendes lucratives que més els podia interessar.
Podríem fer una relació molt llarga del seu innoble modus operandi, però em limitaré
a retreure’ls el que pot ser diàfanament contrari a l’evangeli: «Ningú no pot
servir dos senyors, perquè si estima l'un, avorrirà l'altre, i si fa cas de
l'un, no en farà de l'altre. No podeu servir alhora Déu i el diner» (Mt 6
24-24).
El descrèdit del catolicisme hispànic no només li
ve pel que de manera superficial acabo d’esmentar, sinó, entre moltes altres
raons, pel seu posicionament sovint fonamentalista, totalment contrari al
missatge evangèlic, a la Declaració Universal dels Drets Humans de l'ONU, o a
qualsevol iniciativa que defensi els homosexuals, el dret de les dones a
l’avortament, el lliure accés de dones i homosexuals al sacerdoci o la
sistemàtica negativa a l’abolició del celibat obligatori dels sacerdots; així
com el dret dels pobles a la seva independència, als quals condemna públicament
a través de la Cope i de Trece (els seus mitjans audiovisuals,
clarament conservadors i amb plena sintonia amb els altres mitjans
ultraconservadors de l’altiplà castellà), com han fet molts membres de la
Conferència Episcopal Espanyola, perquè l’autodeterminació –segons els seus
arguments polítics, no pas evangèlics ni teològics– atempta contra la «sacrosanta unidad de España». En cap
moment hem vist els bisbes defensant els drets dels treballadors o el dret a
uns salaris més justos i equitatius. Tampoc els hem vist, ells tant propicis a
condemnar, a denunciar públicament els desproporcionats –en relació al salari
de la majoria dels treballadors- els dels diputats, ministres, banquers o els
membres de la monarquia. I molt menys, els hem vist condemnar o denunciar els
bisbes i clergues que han abusat com a pederastes o encobert la pederàstia dels
seus col·legues. Tampoc els hem vist cantar el ‘mea culpa’
pels innombrables milers d’immatriculacions de bens immobles (esglésies o
capelles, amb cementiris adjacents i, fins i tot, les places contigües de les
esglésies) apropiant-se-les indegudament, tot acollint-se a un decret injust
del govern d’Aznar.
Faig
meves les paraules de Teodor Suau, capellà mallorquí, quan manifesta
categòricament que: «El camí de la confrontació acrítica, de demonitzar la
diferència, del llançar per la borda una tradició multisecular, capaç de
vehicular la saviesa que ens constitueix com europeus, no és el camí més apte
per sortir dels mals que ens afligeixen». Tot afegint, «no ens trobem avui
sobrats de persones de bona voluntat, ni d’institucions lúcides. Ni podem
permetre’ns el luxe de destruir alegrament». Conclou aquest seu argumentari
dient que «un canvi de tarannà en aquests principis de segle, ens vindria a
tots molt bé».
*.- Publicat a la revista Recull. núm. 2.093 – nov. 2018 - Pàg. 19
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada