divendres, 4 de maig del 2018

UNES HUMILS APORTACIONS SOBRE EL TEXT DEL PLA PATORAL

Més aviat, «imaginant» una altra manera de «llegir-ho»
Per: Antoni Ferret
aferret2@moviments.net

 Apartat 1. 4. Anunci explícit del missatge
Una remarca que crec important: on diu «anunci explícit» del  missatge... jo aconsellaria entendre  «anunci implícit».  Igualment, en comptes de «parlar explícitament de Jesús a persones allunyades i indiferents», imaginaria parlar-los-en «implícitament». Hi ha unes paraules que s'han fet servir tant i tant, i d'una manera tan impròpia, que estan com «gastades», i que molts allunyats i indiferents, en sentir-les, es posen en guàrdia. I amb molta raó.

A les persones allunyades o indiferents se'ls pot dir que:  s'han de respectar els drets de totes les persones  /  la natura ha de ser respectada i no «explotada» de mala manera  /  les coses no s'han d'imposar, sinó proposar  /  s'ha de donar prioritat a les necessitats socials  /  cal tractar els pobres i els malalts de manera delicada  /  hem d'entendre la vida amb un sentit transcendent, que no s'acaba aquí  /  les dones han de ser tractades i considerades en un pla d'igualtat (començant per l'Església, que no ho fa). Qualsevol persona entendrà, de seguida, quin missatge se li està comunicant, i, si és indiferent, o allunyada, agrairà la delicadesa (dic «delicadesa», eh) que els cristians no li parlin amb les mateixes paraules amb què l'han enganyada des de segles (als seus pares, als avis, etc.). Més endavant... es podrà dir alguna cosa més.

Voldria remarcar-ho bé: als indiferents o allunyats, les primeres vegades, cal parlar-los de Jesús de manera implícita. En el cas d'un sopar o un cinefòrum és diferent: la persona que hi va ja està predisposada a rebre un missatge directament «religiós».

En canvi, donar suport a l'esforç que fan els teòlegs en diàleg... No només donar-hi suport, sinó «assumir-ho» plenament, incorporar-ho a les homilies, divulgar-ho amb xerrades. Fer-ne com l'eix de la doctrina...

Apartat 2. 3. Atur i precarietat...
La frase «el compromís social i polític per millorar o reformar les estructures econòmiques que cronifiquen l'atur...», l'hauríem de «llegir» així: «l'exigència als governs d'un compromís social i polític per millorar o reformar les estructures econòmiques que cronifiquen l'atur...». La frase és fonamental, però només es pot entendre en un sentit d'exigència política.  Entre altres raons perquè (parlant of de record) els governs no ho fan perquè no ho volen fer.
L'apartat està bé, amb la remarca dita, però és molt insuficient. L'atur i la precarietat són potser els punts més importants. Però les principals coses materials que condicionen moltíssim la vida de molta gent són: atur i precarietat  /  bretxa salarial  /  pensions (les més baixes, sobretot les de les viudes)  / habitatge (insuficient i, sobretot, segrestat per l'especulació)  /  sanitat i ensenyament (extorquits pels governs en forma de més de mil milions de disminució per a cada un). Parlar només de l'atur i la precarietat... encara que sigui per no allargar-ho massa... no sembla suficient.

Hi ha una cosa molt estranya...  Jo ja m'imagino lo que passa, però anem a suposar que no m'ho imaginés... Quan es diu «caldrà tenir en compte les orientacions que proposi la delegació diocesana de Pastoral Obrera i també les iniciatives pastorals dels moviments evangelitzadors...», sembla... que aquestes entitats encara no hagin proposat les seves orientacions, que no hagin participat en la redacció del document, que no siguin ben bé de l'Església, sinó com un annex afegit... Ho sembla, eh.

Més enllà del text, aquest apartat ens hauria de fer imaginar un ideal superior. Els pobres han de ser acceptats i acollits, entre nosaltres, fins i tot amb un esperit preferent. També han de ser ajudats (sempre considerant-ho de manera «provisional», encara que la provisionalitat pugui ser molt llarga). Però hauríem d'anar més enllà: hauríem de somiar. Somiar un gran ideal: l'erradicació de la pobresa. Amb la mateixa il·lusió que un dia la gent normal va imaginar (i hi va lluitar) l'abolició de l'esclavitud. Els pobres... primer han d'assegurar la seva vida, amb una feina fixa i ben pagada (si, provisionalment, això no pogués ser, doncs amb una assistència pública), després que puguin estalviar, tenir un capital propi, després poder participar de manera normal en la gestió de la societat. Mai més la pobresa!!!

Els textos profètics i els evangèlics no diuen res, ni tan sols insinuen, l'erradicació de la pobresa. És normal: una economia agrària, estancada, limitada, no hauria pogut pas eliminar la pobresa. Però l'economia actual, ben gestionada, sí que podria acabar amb la pobresa, i en poc temps. Doncs som-hi!!!

Els altres apartats del capítol sobre els pobres estan molt bé. Només que jo voldria recordar una cosa: quan va començar a augmentar fortament el problema dels refugiats (amb motiu de la guerra de Síria), el papa Francesc va insinuar que.. si cada parròquia acollís i es fes càrrec (mentre fos necessari) d'una família... I... nunca más se supo. És veritat que el Govern central no hi ha donat gaire ocasió, perquè no els deixa ni entrar...

Apartat 3. Els joves
En relació a la vida dels (i les) joves, de la relació dels falsos valors que el text diu que els afecten, en trauria (bé, ara ja no es pot treure, però vull dir que «no llegiria») la paraula «erotisme».  L’erotisme, entès com gaudir del propi cos o compartir-lo amb altres persones, mentre no sigui cas ni d’adulteri ni d’incest, NO és un fals valor, sinó un VALOR natural i humà, molt important per a la felicitat de les persones. Un gran valor que, indegudament, s’ha sostret de la vida de la gent normal en virtut de consideracions excessivament «puristes».

Apartat 3. 5. Formació de tota la persona...
«Necessitem afrontar amb urgència i creativitat el camp de la formació de la dimensió religiosa i espiritual dels infants, adolescents i joves...» Diria jo: Sí, però sempre que això no estigui divorciat de la lluita per la justícia.

Apartat 3. 7. Escoles i centres de l'Església.
«Davant la situació del món contemporani, urgeix més que mai la singular aportació d'aquestes comunitats educatives a través d'una veritable educació integral, a la formació de ciutadans i professionals compromesos èticament i a la col·laboració en un progrés que humanitzi.» Fantàstic!! Però això... quan  s'ha vist?? Perquè els alumnes de les escoles i universitats públiques sí que el veiem sovint al carrer, lluitant per coses justes i necessàries (bé que alguna vegada en facin o en diguin alguna de més discutible). Però als alumnes de les escoles «cristianes» no se'ls ha vist mai. I, en canvi, haurien d'haver compartit el lideratge. I això encara és lo de menys. Perquè quan ja són exalumnes, fent el seu paper professional, sovint com a dirigents, no sembla pas que facin altra cosa que estabilitzar i reproduir l'ordre establert (que és profundament anticristià). Doncs...?

Tenint en compte que aquest és un afer «estratègic» en l'aspecte de la relació de l'Església amb la societat, em permeto dir que, si es vol que sigui veritat el sentit del text esmentat abans (tret del document), caldria que, dins el món d'aquestes escoles i universitats «cristianes», hi hagués, ni més ni menys, que una autèntica «revolució» interna.

No pretendrem pas que sigui de cop. Què us sembla... uns cinc anys?
En la resta del document, no he trobat res més digne de menció.

Però m'ha sobtat molt el fet de no veure en tot el document ni una sola frase referent a la igualtat de drets, i d'actuació, de les dones. Demano que, si aquesta vegada, per error, encara no hi figura escrit, es llegeixi com si hi figurés. Si no, encara, provisionalment, en l'aspecte sacerdotal, sí almenys en tots aquells aspectes en què ja sigui legalment possible. Demano, doncs, tant en aquesta matèria com en la social, una lectura, i una actuació, ben flexibles.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada