Comentari a l’evangeli d’avui (Jn 15,1-8)
Per Fray Marcos
El simbolisme de la vinya és molt freqüent
en l’AT, però no és tan freqüent la imatge del cep. Per això el sentit amb que Joan parla de la
vinya és completament original. Per una banda hi ha una vivència personal:«Jo sóc el cep veritable (Jn 15,1). I de l’altre
una projecció als altres: «el meu Pare és el vinyater». Això ens duu a una experiència pasqual que es projecta
als demés: « Les sarments que no donen fruit,
el Pare les talla, però les que donen fruit, les neteja perquè encara en donin
més». (Jn 15,2) La clau interpretativa té a veure amb la Vida de Jesús i les
seves obres amb que va anunciant el seu comiat.
Com dèiem la setmana passada, avui el
llenguatge evangeli sens fa difícil d’entendre perquè no sabem gran cosa de
vinyes. Però els seguidors de Jesús sabien que els ceps s’han de podar,
severament, si el vinyater vol una bona collita.
Cal saber, també, que la poda es fa en dos
temps al llarg de l’any. la primera abans de que broti, la segona per eliminar
els serments que no duen raïm.
Amb el símbol de la vinya l’evangelista ens
vol transmetre que Jesús es manifesta a través d’elements diferents però en una
realitat que els transcendeix: la vida.
Jesús és la vinya «verdadera», i aquí es
deixa entendre que hi ha vinyes «falses». A l’A.T. és freqüent llegir
referències a la vinya, destacant que si no és productiva, no agrada a Déu, i
en el llenguatge de Jesús hem de interpretar que és una vinya falsa.
«Jo sóc el cep i vosaltres les sarments». (Jn 15,5) És a
dir, El cep és un i les sarments tot allò que s’hi adhereix.
La metàfora no pot ser més clara: no hi ha més poble de Déu que aquell que es
desenvolupa en la centralitat de Jesús, «que és la vinya verdadera». Verdadera
i les seves derivades és una paraula recurrent en l’evangeli de Joan. Parla de
llum veritable en contrast amb la llei; del pa verdader en contraposició al
manà, etc.
Jesús vol deixar clar que:
1.- La vinya és del Pare. No intenta
prendre-li el lloc, sinó predicar el Regne; com ha de ser la vida dels humans a
la terra. Tots sarment que no produeixi fruit, l’arrancarà i tot aquell que en
doni el podarà, perquè pugui donar-ne més. Però «vosaltres ja sou nets gràcies
al missatge que us he anunciat». (Jn 15,3) Que és com dir: vosaltres no oprimiu
(que és el pecat del món) sinó que els vostres fruits de purificació, són
l’amor que sentiu pels altres.
2.- El Pare actua en nosaltres com la sàvia
que dóna Vida a la vinya i que. Jesús és el primer sarment que va viure
plenament d’aquesta sàvia divina.
3.- Ell (Jesús) no es considera ser Déu
cristià sinó el primer cristià com el primer cristià que fent seva la mateixa Vida
de Déu, ens ha indicat la manera d’aconseguir la verdadera plenitud humana. El
seu missatge consisteix en que tots pugem viure aquesta Vida divina. Produir
fruit no fa referència a una moralitat, sinó a la manifestació de l’amor que és
una exigència de la identificació amb Déu.
4.- La vinya necessita sarments per produir
els fruits que els sagraments, per separat poden produir. Només la unió amb
Jesús pot produir fruits d’amor.- Per això cal estar alerta i eliminar tota la
brossa que a l’Església i a un mateix li impedeix arribar a identificar-se amb l’home
Jesús i, per tant, amb Déu.
Es participant de la mateixa Vida de Jesús,
que és una opció personal, que es manifestarà en nosaltres la glòria de
Déu-Pare.
Selecció i redacció: Salvador Sol
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada