dissabte, 7 d’abril del 2018

JESÚS NOMÉS ÉS VIU EN AQUELLS QUE TENEN FE


Comentaris a l’evangeli del diumenge 8 d’abril de 2018 (Jn 20.19-31),
Per Fray Marcos

Si interpretem la resurrecció com la reanimació d’un cadàver, la comprensió de la Pasqua se’ns complica.
L’experiència pasqual és una vivència que va afectar vitalment als seguidors de Jesús de tal manera que els va canviar la manera de veure Jesús i veure Déu.  , Els evangelis ens diuen que per veure Jesús després de la seva mort cal tenir fe. El sepulcre buit, sense fe, només ens diu que algú s’ha endut el cos de Jesús. com li va passar a la Magdalena. Talment con les aparicions, que sense fe fóra com veure un fantasma.
La resurrecció és la convicció dels primers cristians, la revelació que els va evidenciar que Jesús seguia amb ells, després de la seva mort, i els comunicava Vida. Això és el que van predicar. De forma que el kerigma amb el que es va propagar la fe va consistir en presentar Jesús com el salvador definitiu, sense que es parlés de resurrecció, en les comunitats de primera generació. Per a elles, en Jesús, s’obrava la Saviesa de Déu anunciada en l’Antic Testament i per tant, el Mestre a seguir.  
La cristologia pasqual basada en la resurrecció es va anar fent palesa per la pròpia evolució de la fe i per a poder explicar el fonament de la mateixa. De manera que, així com la resurrecció de Jesús no és constatable, l’experiència pasqual és un fet històric.
No sabem de quina manera els primers cristians van arribar a la convicció de que Jesús era viu i els unia en la fe. Però el fet constatable és que aquestes comunitat van experimentar la necessitat de comunicar les seves experiències pasqual, com una vivència íntima als demés, a través de la predicació i l’exemple.
El relat que avui hem llegit va ser escrit sobre l’any cent, és a dir, gairebé setanta anys després de que succeís. Per això és probable que aquestes aparicions siguin una narració amb més contingut teològic que real. Més orientat a la catequesi del fet que a la historicitat del maateix.
En el simbolisme dels relats de resurrecció els evangelistes situen l’esdeveniment el diumenge, que pels jueus era el primer dia de la setmana. Això simbolitza que es tracta del inici d’una nova creació. Els primers cristians respectaven el sàbat, com a jueus que eren, fins fer-se fosc. Aleshores començava pròpiament una nova setmana, moment que aprofitaven per a reunir-se «a porta tancada» i celebrar el memorial del Senyor. Així van néixer les pràctiques cristianes i l’enfortiment de la fe. En aquestes trobades és on situen els evangelistes les aparicions del Ressuscitat i la incredulitat de Tomàs.
Selecció i redacció: Salvador Sol

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada