dimarts, 10 d’abril del 2018

UN ERROR EN LA TEOLOGIA TRADICIONAL CRISTIANA?

Per: Antoni Ferret 1

Una de les columnes fonamentals de la tradició teològica cristiana és, segurament, el dogma de la redempció. Segons la seva explicació tradicional, aquest dogma voldria dir que la mort de Crist hauria valgut a les persones el perdó dels nostres pecats. En satisfer el deute contret per les persones envers Déu. La sang de Crist ens hauria redimit.

Ara bé: això pressuposaria que Déu Pare, ofès pels nostres pecats, hauria necessitat o volgut la mort i els sofriments del seu Fill com a compensació o satisfacció. Però això seria una cosa escandalosa i horrorosa, totalment impossible en un Déu Pare com el que Jesús revela en l’Evangeli. Seria un Déu cruel i venjatiu. Probablement aquest dogma és fals.

Donem un cop d’ull als textos que parlen de la institució de l’Eucaristia. Sobretot el que diuen sobre la sang.

Sant Pau (1Co, 11, 24-25): «(...) Això és el meu cos, ofert per vosaltres. Feu això, que és el meu memorial. (...) Aquesta copa és la nova aliança segellada amb la meva sang. Cada vegada que en beureu, feu això, que és el meu memorial.»

Marc (Mc, 14, 22-25): «(...) Preneu: això és el meu cos. (...) Això és la meva sang, la sang de l’aliança, vessada per tothom. (...)

Mateu (Mt, 26, 26-28): «(...) Preneu, mengeu-ne: això és el meu cos. (...) Beveu-ne tots, que això és la meva sang, vessada per tothom en remissió dels pecats.»

Lluc (Lc, 22, 19-20): «(...) Això és el meu cos, entregat per vosaltres. Feu això, que és el meu memorial. (...) Aquesta copa és la nova aliança segellada amb la meva sang, vessada per vosaltres.»

Les expressions «ofert per vosaltres», «vessada per tothom», «entregat per vosaltres» i «vessada per vosaltres» cal entendre que volen dir «a benefici de vosaltres, o de tothom, perquè us serveixi d’aliment». L’únic autor que diu explícitament «vessada per tothom en remissió dels pecats» és Mateu.

Si tenim en compte que Pau és el primer d’escriure, després Marc, i més tard Mateu i Lluc, podem veure que els primers autors no diuen res de «remissió dels pecats». Ho diu un dels dos autors posteriors. És a dir: es pot suposar que aquest concepte va sorgir de l’«elaboració» posterior de les comunitats cristianes. Però que Crist no ho va dir pas...  Quan Mateu escriu, la seva comunitat ja ho havia imaginat com una cosa meravellosa que calia afegir (?). I una cosa important: ¿és que Pau s’hauria descuidat de dir una cosa tan important? De cap de les maneres.

Després, temps a venir, els teòlegs van desenvolupar el dogma de la redempció com una veritat fonamental. I així s’ha cregut fins ara.

Però avui ja està, com a mínim, en dubte. L’autor Armand Puig, en el llibre «Jesús. Un perfil biogràfic», quan parla de les diferents possibles causes de la mort de Jesús, omet totalment que fos per obtenir el perdó dels pecats. Una columna de la teologia tradicional trontolla... i segurament que haurà de ser substituïda. I s’haurà de canviar el text de la consagració.

1.- del llibre del mateix autor: «Per un cristianisme en la frontera».

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada