dissabte, 14 d’abril del 2018

PRESÈNCIA REAL PERÒ NO COSIFICADA.

Comentari a l’evangeli d’avui (Lc 24, 35-47)
Per Fray Marcos

Seguim en temps pasqual i les lectures ens segueixen parlant de Jesús que viu i dóna Vida.
El «pecat», entès com fer mal als altres, és l'única mort  que ens hauria de fer por, la que aniquila la verdadera Vida. Només hi ha pecat quan hi ha injustícia i opressió pels més necessitats.
Avui tots estem d’acord (incloent-hi el Papa) en que Jesús no tornar a la vida biològica; per tant el que va passar després de la seva mort no pot ser objecte de la ciència ni de la història.
Una realitat no pot ser a la vegada material i espiritual. Pau ho diu així de clar: Si diem que el seu cos es espiritual, estem afirmant que no hi ha cos.
El fet, en sí mateix, no es pot constatar històricament, però si els seus efectes. L’impacta que la resurrecció va causar als seus seguidors, si que poden ser constatats i estudiats per la ciència i per la història. Només, a través dels seus efectes, podem assabentar-nos de que Jesús segueix viu i està donant vida a la comunitat.
Els evangelistes, sobretot Marc i Mateu, en els seus relats, només parlen d’«aparicions» (=deixar-se veure). Són Lluc i Joan, amb textos més teològics que històrics, els que parlen de «materialització» de la persona de Jesús, probablement perquè quan ells escriuen s’han fet palès els dubtes sobre la resurrecció, una vegada que els testimonis de la vida de Jesús, que el van conèixer personalment, havien anat desapareixent. És aleshores que aquests evangelistes, els més tardans, es veuen en la necessitat d’insistir en la corporeïtat del Jesús ressuscitat. .  .
En l’evangeli de Lluc que avui es llegeix, Jesús s’apareix als deixebles d’imprevist, de la mateixa manera que havia desaparegut després de partir el pa en la narració d’Emmaús. En el relat anterior (eles deixebles d’Emmaús), havia volgut deixar clar que Jesús es fa present en el camí de la vida, en l’Escriptura i en la fracció del pa. En el relat d’avui, es fa present enmig de la comunitat reunida. Aquesta realitat ja era molt present en les comunitats cristianes cinquanta o seixanta anys després de la mort de Jesús, quan s’escriu aquest evangeli.
«Ells, esglaiats i plens de por», (Lc 24,37) Els deixebles ja havien escoltat el relat de les dones del sepulcre buit i la confirmació de Pere. En el precís moment d’aparèixer Jesús, els deixebles d’Emmaús estaven explicant-los-hi el que els havia succeït. Que malgrat això tinguessin por (dels jueus segons Lluc i del mateix Jesús segons Joan) indica les dificultats de comprendre que la Vida hagi vençut la mort.
«es pensaven que veien un esperit». (Lcv 24,37) El text remarca aquesta percepció dels deixebles perquè prenguem consciència de la dificultat que els va suposar reconèixer el Jesús ressuscitat..  
Els que acabaven d’arribar d’Emmaús havien caminat i sopat amb ell sense reconèixer-lo. També la Magdalena va pensar que es tractava de l’ hortolà.  .
«I mentre deia això els va mostrar les mans i els peus». (Lc 24,40)  Les mans i els peus, prova de la seva mort a la creu. Una vegada més Lluc utilitza la materialitat com a recurs de resurrecció. És important deixar clar que no es tracte de fantasies o il·lusions. Els deixebles no estaven predisposats, en absolut, a creure en la resurrecció. El fet se’ls va imposar contra el sentit comú d’ells mateixos.
D’aquí ve la garantia d’autenticitat de la narració, que només serveix d’embolcall. Em d’evitar quedar-nos en la materialitat i no entendre el missatge que se’ns vol transmetre..
«Cal que es compleixi tot el que hi ha escrit» (Lc 24,44) La Llei de Moisès, els profetes i els salms, ja anunciaven el que havia de passar. És molt interessant recordar que tots els salms que parlen del servent sofrent acaben amb la intervenció de Déu que es posa de la seva part i reivindica la justícia.
El missatge clar d’aquest fragment de l’evangeli d’avui, és entendre que el més important de la narració no és el «com» sinó el «què» va succeir.
Selecció i redacció: Salvador Sol

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada