Comentari a l’evangeli d’avui (Jn 20,19-23)
Per: Fray Marcos
Aquesta vegada
l’evangeli de Joan és més senzill –i potser més entenedor- que la narració que
fa Lluc d’aquesta vinguda de l’Esperit Sant. Tot i que l’esperit de Déu no ve
perquè està sempre en nosaltres.
Ens equivocaríem si
penséssim que la Pentecosta és una celebració del passat. No, no estem celebrant
una festa antiga en honor de l’Esperit Sant, ni recordant un fet que ens queda
lluny. El que fem és intentar descobrir i viure una realitat present. La Pentecosta és l’última experiència pasqual
viscuda pels apòstols i oferta a nosaltres.
Els seguidors de Jesús
tenien molt clar que tot el que van viure entre la Pasqua de Resurrecció i aquesta
de Pentecosta era obra conjunta, realitat indivisible, del trinomi Esperit-Jesús-Déu.
Ara sentien que l’obra de salvació de Jesús era més real que quan vivien amb
ell. Amb la mort de Jesús van tenir
l’evidència de que Jesús, Déu i Esperit eren el mateix. Que la Trinitat només
tenia efectes interns (ad intra), de les relacions entre ells. Perquè
externament (ad extra) Déu és U, tal com ensenya la teologia trinitària.
Què diem, doncs, quan
parlem de l’Esperit? Donem per sentat que ens referim al Déu-Esperit que rebem
a través de Jesús. Que Pare, Fill i Esperit no són entitats separades sinó un sol
Déu. Parlem de l’Esperit quan expressem la força que ens mou a la fe, abreviant
que ens referim al Déu U i trinitari. Sempre fem referència a aquesta única
realitat, quan diem: «Jesús el Senyor» o quan diem «abba =pare».
Afortunadament estem
tornant a descobrir la presència de l’Esperit (que és Déu) en nosaltres. I que
sense la seva ajuda no podem ser cristians.
Perquè ser cristià no
consisteix en acceptar una sèrie de veritats teòriques, ni complir amb unes
normes morals, ni tant sols seguir uns ritus sagrats. Ser cristià és seguir la
crida de Déu-Esperit que ens empeny a la vida plena, tal com la va viure Jesús.
L’home Jesús, exemple d’home complet, que va inaugurar una relació personal amb
Déu-Esperit, que va fer que es pogués dirigir a Déu com a «abba =papà», cosa
impensable en la seva època, i fer sempre la seva voluntat.
L’Esperit que Jesús
experimenta és l’Esperit de Déu. I, aquest va ser l’únic objecta de la seva
predicació: que nosaltres arribem a sentir el mateix que ell sentia. «No heu
rebut un esperit d’esclaus –deia Pau-, sinó l’Esperit de Déu que us fa lliures».
I us permet dirigir-vos a ell com a Pare.
Per les primeres
comunitats Pentecosta va ser el fonament de l’Església que naixia, i només la cohesionava
la força de la fe en Jesús. I va ser així, mentre les comunitats més hel·lenistes
no es van contaminar de l`ètica greco-romana i es van imposar sobre les altres.
Sobretot a partir de la pau de Constantí, en que es va voler imitar la
jerarquització de l’Imperi romà, i l’Església va deixar de ser un conjunt de
comunitats obedients només a l’Esperit.
A partir d’aquest
moment les comunitats van quedar unides per una obediència obligada i es va passar
de la llibertat de l’Esperit a la submissió arbitrària, que sovint, només anava
en benefici de l’autoritat de la institució.
Jesús no ens va
ensenyar a sotmetre’ns a l’obediència als homes, com ens exigeix l’Església,
sinó a obeir al conjunt de les persones que, amb la força de l’Esperit conformen
«el poble de Déu», expressió sancionada en el passat concili Vaticà II. Quan va
convenir, Jesús no va ser obedient ni a la família, ni als sacerdots, ni a la
Llei, ni a les autoritats civils. «El meu aliment –va dir- és fer la voluntat
del Pare».
Deixem-nos guiar per
l’Esperit de Déu que tots posseïm, i ens fa iguals. Mateu 23 ho deixa clar: «no
us feu dir mestre, perquè de mestre només en teniu un, i tots vosaltres sou
germans, ni doneu a ningú el nom de “pare” aquí a la terra, perquè de pare
només en teniu un, que és el del cel, ni guia [...]. El més important d’entre
vosaltres , que es faci el vostre servidor» (Mt 23,8-10)
Selecció i redaccói: Salvador Sol
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada