aferret2@moviments.net
Amb relació a les veritats de
la fe, és una cosa molt important explicar-les de manera que s’entenguin, si
més no una mica, que tinguin quelcom de lògica, encara que això comporti
apartar-se una mica de les concepcions tradicionals.
Un cas clar és el de la
Santíssima Trinitat. No es pot anar enlloc explicant que un Déu són 3 persones
i que les 3 persones constitueixen un sol Déu, i que això s’ha de creure perquè
és un misteri. Amb això no es pot anar.
S’ha d’explicar d’una manera
que s’entengui. Hi ha una explicació relativament comprensible. És aquella que
diu que:
* Hi ha un sol ésser diví, que és perfecte.
Aquest Déu pensa, i es fa una idea de si mateix. Aquesta idea de si mateix, com
que el subjecte pensant és perfecte, també és una idea tan perfecta que és
«igual» a si mateix. I és tan igual a si mateix que esdevé una persona diferent,
el Fill. Però d’ésser només n’hi ha un. Tenim dues persones i un sol ésser.
* Aquestes dues persones, com no podia pas ser
menys, s’estimen. I, com que són perfectes, l’amor amb el qual s’estimen, també
ho és. Aquest amor és tan perfecte que esdevé una altra persona, l’Esperit Sant.
Una tercera persona. Però d’ésser només n’hi ha un. Tot aquest complicat
fenomen s’esdevé a l’interior de l’únic ésser diví.
Tot això, amb un petit esforç
d’imaginació, es pot entendre i acceptar.
Si aquesta explicació encara
semblés massa difícil, proposaria una explicació alternativa semblant a la que
dóna, en una situació semblant, la religió hinduista.
Segons l’hinduisme, i segons
el que tinc entès, hi ha un sol Déu, Brahman, que té tres noms: Brahma, Shiva i
Vishnú. Però és un sol Déu. Brahman té tres funcions fonamentals: crear el món,
mantenir-lo i transformar-lo. Quan els hinduistes es refereixen a la creació
del món, l’anomenen Brahma. Quan es refereixen al manteniment del món,
l’anomenen Shiva. Quan tenen en compte la seva transformació l’anomenen Vishnú.
Brahma, Shiva i Vishnú són tres «personalitats» de Brahman, o sigui de Déu,
adaptades a les seves tres funcions fonamentals.
Així podríem dir que hi ha un
sol Déu, que té tres noms: Pare, Fill i Esperit Sant, que són tres
personalitats de l’únic Déu. Quan ens referim a la Creació, li diem Pare. Quan
ens referim a la Redempció, li diem Fill. Quan volem fer referència a la
santificació, li diem Esperit Sant (o simplement Esperit).
Aquesta interpretació,
naturalment, no coincideix amb l’oficial, segons la qual Pare, Fill i Esperit
no són personalitats, sinó «persones». La qual interpretació oficial és «una»
de les possibles, la que es va imposar en un temps, ja molt passat. Però
aquesta de les tres personalitats d’un sol Déu és «una altra» possible
interpretació. Té alguns avantatges, com ser perfectament comprensible, com
donar lloc a una «diversitat» d’interpretacions, com aprendre d’una altra
religió.
Repeteixo: donar una
explicació entenedora és més important que mantenir l’obediència d’una sola
explicació oficial, encara que no s’entengui i s’hagi de dir que és un misteri.
Acabem amb els misteris, i donem pas a un cristianisme plural.
1.- del llibre del mateix
autor: «Per
un cristianisme en la frontera».
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada