dissabte, 18 de setembre del 2021

QUINS SÓN ELS MEUS INTERESSOS?*

 A l’evangeli de Marc (Mc 9,30-37) se subratlla el contrast entre l’actitud de Jesús, caracteritzada pel «lliurament», i la dels deixebles, marcada per l’ambició.

És precisament aquesta ambició, la que explica el per què «no entenien res del que deia i feia Jesús, i els feia por preguntar-li».

Els humans no veiem les coses tal com són; les veiem tal com som nosaltres. Són els nostres «interessos» els que expliquen la nostra incapacitat per a veure les coses d’una altre manera, i impedir que les pors ens paralitzin.

Els nostres interessos s’identifiquen amb el «jo» (l’ego): pensem que som allò que creiem ser, no el que som realment. Això és el que les tradicions sapiencials qualifiquen d’«ignorància», i explica les causes  dels comportaments que ens fan mal o provoquen dolor als altres. Tot és conseqüència d’aquesta ignorància de base, que ens impedeix «veure» o entendre la realitat, i ens manté submergits en la por.

La nostra ment etiqueta allò que considera «favorable» o «desagradable», i crea en nosaltres com una llei d’«afecció i aversió». Aquesta discriminació fa que el jo només persegueixi allò que li interessa. Siguin quines siguin les meves creences, mentre duri la meva identificació amb el meu ego, els meus interessos seran egocentrats, giraran permanentment en torn al propi ego, al meu jo, fabricat per mi mateix.

Mentre confongui la meva identificació amb les apetències del meu ego, viuré en una ignorància radical. L’ego, ens duu a la frustració,  i a allò que Cohèlet, en el llibre Eclesiastès, considera vanitat. (Ecl 1,2-9).         

De totes maneres, siguin benvingudes: la frustració, la decepció o la crisi... si ens poden ajudar a «desvetllar», i a sortir de la ignorància que ens impedeix adonar-nos de la realitat i alimenta les nostres pors.

Només una nova comprensió de qui som farà possible que ens puguem alliberar de l’esclavitud dels  «interessos» del Jo que ens domina.

 

*.- Extracte del comentari a l’evangeli (Mc 9,30-37) escrit per: Enrique Martínez Lozano

Selecció i redacció: Salvador Sol

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada