dissabte, 2 de maig del 2020

JESÚS ENS COMUNICA LA SEVA MATEIXA VIDA

Selecció del comentari de l’evangelo (Jn 10,1-10)* escrit per Fray Marcos (http://www.feadulta.com/es/evangelios-y-comentarios.html)

«Jo he vingut perquè les ovelles tinguin vida, i en tinguin a desdir» (Jn 10,10) Aquest és el missatge clau  de l’evangeli d’aquest diumenge, «que no parla d’aparicions però parla de,la de Vida», que és l’essència de la Pasqua».
L’evangeli de Joan posa en boca de Jesús allò que la seva comunitat pensava de Jesús. Estem, per tant, davant d’un escrit teològic, no històric. Això és important per a nosaltres perquè ens parla de les «vivències» que aquells cristians tenien del Jesús històric.
Jesús es compara amb els pastors, amb un llenguatge, difícil d’entendre: «Us ho dic amb tota veritat: el qui no entra per la porta al corral de les ovelles, sinó que salta per un altre indret, és un lladre o un bandoler» (Jn 19,1). Nosaltres tampoc ho entenem, si no ens situem en aquell temps i no sabem què volen dir els termes, «porta» i «pastor».
En aquell temps els ramats eren petits, formats per 5 ó 10 ovelles, que cada família pasturava per separat, però a les nits es guardaven, juntament amb altres ramats d’altres famílies, en una mateixa cleda.
Les cledes eren condtruccions de pedra, de no massa alçada, amb una entrada molt estreta, per on havien d’entrar i sortir les ovelles d’una en una. de forma que només podien passar les ovelles d’una en una. El tancat no tenia porta física; la guardava un pastor durant la nit. Al matí, cada propietari cridava les seves i «les ovelles reconeixien la seva veu»  (Jn 10,3) 
Jesús s’identifica amb aquest pastor/propietari que cuida personalment de les seves ovelles, perquè d’elles en depèn l’economia familiar.
Anem als símbols. «Les ovelles són, en l’evangeli de Joan, el poble oprimit pels dirigents jueus. Aquests són els lladres i bandolers.  
-       Lladres, perquè s’apropien del que no és seu.
-       Bandolers, perquè utilitzen la violència per a sotmetre      als més dèbils.
A l’AT hi ha referències molt concretes, a aquests pastors que en comptes de cuidar les ovelles s’aprofiten d’elles (Vg. Ez 34,2-5)
«les ovelles reconeixen la seva veu» (Jn 10.3) Escoltar la veu del Senyor i obeir-la és un concepte bíblic alliberador.
El pastor crida les seves ovelles, una per una, pel seu nom, i les ovelles escolten la seva veu i el segueixen; les duu al pasturatge, a la vida.
També Jesús, el bon pastor, ens crida un a un perquè sortim de la institució que ens oprimeix i ens dóna la capacitat de seguir-lo.
Jesús ens va al davant. «Ell ha recorregut de punta a punta una trajectòria humana» com la nostra i per això ens pot assenyalar el camí.
«Jo soc la porta» (Jn 10,7) No pensem en una porta que gira, sinó en l’obertura que dóna accés al interior de la cleda. «La porta de les ovelles és el pastor que les cuida».  Si ell és la porta vol dir que hem de passar per ell si volem anar contra la injustícia i assolir l’autèntica salvació.
«Jo he vingut perquè les ovelles tinguin vida, i en tinguin a desdir» (Jn 10,10). La missió de Jesús és exactament la contrària d’aquells a qui només els interessen els beneficis que en poiden treure: la llet, la carn i la llana. «l’únic interès d’aquest Jesús/pastor és el benestar de cada una de les “ovelles”, perquè arribin a assolir la plenitud de les seves vides; la seva mateixa Vida».
Selecció i redacció: Salvador Sol

*.- Veure l’evangeli: http://www.cristiansxxigracia.blogspot.com.es/


Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada