dissabte, 28 de març del 2020

EL DOBLE SENTIT DE LA VIDA I LA MORT

Selecció del comentari de l’evangeli (Jn 11,1-45) escrit per Fray Marcos (Fe adulta)*

L’evangeli d’avui és difícil d’entendre perquè parla de morts i vides diferents.
En el relat d'avui, com en tot l’evangeli de Joan, tot és simbòlic. Hi ha tres germans que representen la nova comunitat, i Jesús que s’integra en el grup pel seu amor a cada un d’ells.
La mort biològica de Llàtzer serveix per a dir-nos que hi ha Vida després de la mort. Per això Jesús espera que la mort de Llatzer quedi rotundament confirmada. «Ja fa quatre dies...» (Jn 11,39) li diu Marta.
Preguntar-se si Llàtzer va ressuscitar físicament, vol dir que només ens preocupa la vida biològica, prescindint de si hi ha Vida més enllà de la mort.
Aquesta és una narració que no trobem en els sinòptics, ni en cap altre escrit del NT. Però Joan l’escriu per a dir-nos que Jesús no vol tornar la vida a aquell que ha mort, perquè es torni a morir altre vegada. Ell ha vingut a comunicar-nos la Vida transcendent, que ell mateix posseeix, juntament amb el Pare. (cf Jn 5,26). Una Vida, que és la mateixa de Déu, i anul·la la tragèdia de la mort biològica.  
És aquesta Vida que segueix a la vida, la que ens comunica Jesús, perquè la poguem viure ara i aquí.
Quan Jesús ens diu: «Jo sóc la resurrecció» (Jn 11,25) ens està indicant renovació (conversió). Morir a la vida sense objectiu per viure la Vida plena.
A Nicodem, Jesús li parla de tornar a néixer: «T'ho ben asseguro: ningú no pot veure el Regne de Déu si no neix de dalt». (Jn 3,3) Néixer de dalt, vol dir, renovar-se, seguir Jesús, adherir-se al do de l’Esperit-Vida, i néixer a una nova Vida que se situa més ençà i més enllà de la mort física. «Us ben asseguro [diu Jesús] que els qui escolten la meva paraula i creuen en el qui m'ha enviat, tenen vida eterna» (Jn 5,24). Això val també per aquells que sense conèixer Jesús, però amb una actitud com la que ell va tenir, també participen d'aquesta Vida.
Jesús corregeix a Marta, perquè creu, com els fariseus, que la resurrecció serà: «el darrer dia».(Jn 11,24). Però el darrer dia, segons l’evangelista, és el de la mort de Jesús, en que pel do de l'Esperit, es completa la creació de l'home. 
Néixer de nou no és possible, sense morir abans a tot el que creiem ser, al nostre “ego”.  Aquesta és la clau per entendre el missatge de Jesús, que ens presenta aquest fragment de l’evangeli de Joan. . 
Jesús sap que Llàtzer havia acceptat la Vida abans de morir, per això ara està segur que segueix vivint. És més, només ara posseeix en plenitud la veritable vida. «Qui creu en mi, encara que mori, viurà» (Jn 11,25). Aquesta afirmació ens desconcerta: com pot ser compatible la Vida amb la mort?.
Jesús crida: «Llàtzer, surt a fora!» (Jn 11,43) El creient no està destinat al sepulcre, perquè encara que mor, segueix vivint. Per això el crit de Jesús no va destinat a Llàtzer, sinó als que l’han col·locat al sepulcre, perquè es convencin que la mort física no interromp la Vida, encara que això sembli un contrasentit.   
El simbolisme de sortir de la tomba ens diu, per una banda, que el mort en realitat està viu. I per l’altre, que els qui l’han lligat, s’han de deslligar de la por a la mort. Ara, sabent que morir no vol dir deixar de viure, els membres de la comunitat han de lliurar la seva vida com Jesús, per recobrar-la. El servei, fins a donar la vida biològica, és l'única garantia de Vida definitiva.
Ara, la comunitat ja està preparada per entendre la mort de Jesús i la seva resurrecció.
Selecció i redacció: Salvador Sol

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada