dissabte, 21 de març del 2020

EL MIRACLE DE SER LLIURE*

Selecció del comentari de l’evangeli (Jn 9.1-41) escrit per Fray Marcos (Fe adulta)

Avui l’evangeli és llarguíssim. Joan ens vol explicar que Jesús ens porta la veritable salvació; que és la llum de l'ésser humà.
Es tractava d'advertir als catecúmens de la comunitat joànica, que fins que no acceptessin la «llum»`, que no confessessin que Jesús és el Senyor, no podrien rebre el baptisme.
La intenció de Joan, en escriure aquest fragment d’evangeli, és assenyalar que Jesús demostrarà als qui el volien apedregar per haver dit: «Jo sóc la llum del món», que ho podia demostrar donant la vista a un cec de naixement. I ho fa, sense forçar la seva voluntat. És ell mateix qui ha d’acceptar la llum, anant-se a rentar els ulls a la piscina.
Aquest evangeli és ple de simbolismes. Jesús barreja la terra amb la seva saliva. La terra simbolitza una nova creació de l’home. La saliva és la transmissió de l’Esperit. El fang modelat per l'Esperit, és el projecte de Déu que ja s’ha realitzat en Jesús, i ja és possible que es pugui realitzar en tots els éssers humans.
Aplicar o fregar (segons les traduccions) fang als ulls, significa «ungir». (Jn 9,30). I aquí hi ha la clau de tot el relat. El cec, ara, és un «ungit», com Jesús. L'home carnal que era s’ha transformat. Sense deixar de ser ell mateix, ara per l’Esperit, és un altre.
Cal estar atents en la descripció de l’escena:
-      El cec és un captaire (demana almoina, assegut), depenent de la caritat dels altres. Jesús li dóna mobilitat i independència.
-      Era dissabte. Jesús no té en compte aquesta circumstància a l'hora de fer bé a l'home.
-      Jesús pasta fang el dia setè, cosa que la llei prohibia. Jesús transgredeix la llei per a completar en l’home allò que li falta.
Als fariseus que s’ho miren no els interessa el fet de la curació de l’home. Ells només es fixen en la il·legalitat que comet  Jesús. 
Els fariseus no volen creure que aquell homes fos cec i ho pregunten al pares.  Aquests, esporuguits. Tenen por de dir la veritat per no ser expulsats del temple. Se senten sotmesos per la llei. Però el fet és tan evident, que per si sol acusa els fariseus de incrèduls.
Ells ho tenen clar, Déu no pot estar de part de qui no compleix la llei. Déu no pot actuar contra el precepte ni tan sols en benefici de l'home. Volen fer-li veure al cec que la vista que ara gaudeix és contrària a la voluntat de Déu.
Però, al contrari dels pares, el cec no té por d'expressar el que pensa. L'home no vol ficar-se en qüestions teològiques. Els fets són prou eloqüents. El que li ha passat és tan positiu, que s'ha de fer la pregunta: No serpa que Jesús està per sobre de la Llei?
El cec ha experimentat l'amor gratuït i alliberador. Ell sap ara el que és ser un home com cal i, gràcies a això, sap també el que és Déu. Ell ara hi veu. Sçon els altres els qui estan cecs. Ell descobreix que en Jesús hi ha la presència de Déu. 
Els fariseus indignats acusen el cec: «Tot tu vas néixer en pecat i ens vols donar lliçons?». I el van excloure de la sinagoga.
Els fariseus l'expulsen, Jesús l’atrau. Ja no és l'invàlid de la piscina. Ara ha superat la prova, ja no és un invàlid sotmès.  Ara es mantén ferm davant dels fariseus. Ha completat l’acció de Jesús.
Selecció i redacció: Salvador Sol



Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada