divendres, 18 d’octubre del 2019

IMPARTIR JUSTICIA HUMANA NO ÉS TASCA DE DÉU

Comentari a l’evangeli (Lc 18,1-8) escrit per Fray Marcos http://www.feadulta.com/es/evangelios-y-comentarios.html

El Déu de Jesús, contràriament al jutge que no tenia temor de Déu (Lc 18,2), fa justícia en tot moment, sense que se li hagi de demanar, perquè ell és justícia.

Voler entendre l’Escriptura és difícil perquè parteix d’experiències religioses expressades en conceptes que corresponen a una visió mítica del món, molt allunyat de la nostra mentalitat i sovint confonem el contingut del missatge amb l’embolcall, el mite amb el Logos.
El que cal fer, i no sempre s’ha fet, és descobrir la veritat que s’amaga en el mite i presentar-la en un llenguatge que s’ajusti a la cosmovisió racional del nostre temps. L’error de la nostra religió (igual que en les altres), és voler mantenir l’embolcall narratiu per sobre de la veritat que vol transmetre. Avui es fa imprescindible aprofundir en el context de les dites i els fets de Jesús, que llegim als evangelis, si volem entendre la intencionalitat del text.
El diumenge passat, amb el relat dels deu leprosos se’ns parlava de l’agraïment que demostra aquell que no viu pendent del compliment de la Llei, i amb això se’ns presentava la llibertat de consciència dels que han entès de què va això del Regne.
L’evangeli d’avui ens parla de l’oració. Un tema de la màxima importància, perquè l’oració, en qualsevol de les seves formes, és una de les manifestacions religioses que més ens parla sobre la nostra manera d’entendre Déu i entendre l’home.
Cal que situem la nostra religiositat, sobretot en l’oració de petició, en l’esperança de l’acció definitiva de Déu al final dels tempos. Es tracta, per tant, de no caure en el desànim si la resposta de Déu no és immediata. No oblidem que la justícia definitiva s’emmarca en un temps escatològic.
Per a comprendre la paràbola, s’ha de contextualitzar la viuda com el prototipus del desemparament, així com el leprós era el prototipus de la marginació. Observem que tant la viuda com el leprós, malgrat en la situació social en la que es troben (els va tot en contra), mantenen una actitud de confiança que els porta a aconseguir el que demanen.
La paràbola no pretén equiparar Déu amb el jutge injust, tot i que, com el jutge, ens pugui semblar que Déu calla i no respon a la nostra petició.
Els temps de Déu són escatològics. Els primers cristians van viure creient «que el final del temps, en que es faria justícia, era a la vora». Ho tenien tot en contra i només podien confiar en el Déu que no els podia abandonar.
La paràbola del jutge injust i la viuda insistent s’ha de interpretar, des de la nostra religiositat actual, en el sentit de que a Déu no li hem de demanar que faci allò que fa constantment. justícia, perquè l’està fent constantment. No hem d’esperar que faci justícia, com una acció puntual. Déu és sempre el mateix i no pot canviar per ajustar-se a la nostra petició.
El que hem de descobrir és la seva presència en cada esdeveniment i en cada situació: Descobrir la paradoxa de veure’l present fins i tot en les calamitats, injustícies i sofriments dels homes.
No es tracta d’esperar al final del temps per descobrir la bondat de Déu, sinó de [seguir demanant] confiant en que, en el seu moment (en el moment de Déu) la justícia divina s’imposarà sobre la humana.
SeleccIó i redacció: Salvador Sol

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada