dissabte, 27 d’octubre del 2018

EN LA MESURA QUE NO HI VEGEM CLAR, SERAN INEVITABLES ELS ENTREBANCS

Selecció del comentari de l’evangeli (Mc 10, 46-52), escrit per: Fray Marcos

CONTEXT
L’evangeli ens diu que «Jesús surt de Jericó, camí de Jerusalem. I «en el mateix relat ve implícita la lliçó» Estem a «l’última jonada» i encara s’han de cobrir els «30 Km. que separen Jericó de Jerusalem». A partir d’aquí l’evangeli de Marc fa un canvi radical. Els fets que se succeiran a Jerusalem «estan més orientats a la passió del que ho havia estat fins ara».
Pel camí troben un cec que crida a Jesús: «Fill de David» (Mc 10,48). Ell accepta aquest tírol i demana que li apropin, Aleshres li pregunta: «Què vols que faci per tu?» (Mc 10,50). La resposta denota una fe profunda: «Fes que hi vegi»(Mc 19,51) Jesús «aquesta vegada» no l’aparta de la gent, ni fa cap «gest particular». Tampoc li diu «que no ho comenti» amb ningú.. Senzillament l’acomiada dient-li: «Vés, la teva fe t'ha salvat» (Mc 10,52).
En els diumenges anteriors, Marc ja ha deixat clar «que el camí vers el Regne és la renúncia i el lliurament vers la mort, ja no hi ha lloc pels malentesos». De què serviria fer callar el cec, o de rebutjar el títol davídic, que el reconeix el messies.
Aquest fragment d’evangelis està ple de simbolismes que cal descobrir.
EXPLICACIÓ
El cec «Bartimeu», està en un racó del camí, marginat per la seva «condició de cec». Està a la cuneta del camí i de la societat. El cec sabia quin era el seu lloc però no es resignava. «Ell intenta» que Jesús l’ajudi a superar la seva situació i el crida per a demanar-li ajut. Però «Tothom [la societat] el renyava perquè callés». (Mc 10.48)
«Fill de David» era un «títol messiànic». Però Jesús no era el rei poderós esperat. Tanmateix, Marc el tornarà a utilitzar, quan Jesús entra a Jerusalem.
«Tothom el renyava perquè callés».. Els que acompanyaven Jesús consideraven que el cec havia d’assumir la seva sitaució i no molestar. «No volien saber dels seus problemes [...] no tenia dret a protestar».
«La gent» D’aleshores són els cristians d’avui, que diuen seguir Jesús i no veuen  les necessitats de la gent del seu entorn.
«Crideu-lo». Jesús trenca amb el costum de la gent; ell va en direcció contrària. Jesús ens crida sempre: «la crida sempre va al davant del seguiment».
«Ell llençà el mantell, es posà dret d'una revolada i se'n va anar cap a Jesús».  El cec, en sentir que Jesús el crida «ho deixa tot». El cec encara no hi veu però sent la veu  de Jesús i es llença al costat de Jesús . «Hi confia». abandona el mantell que li ha fet de refugi, ja no el necessita. Totes les seves esperances se centrem en Jesús. «Aquest és el veritable miracle, la conversió del cec...».
«Què vols que faci per tu?».  La pregunta no té cap sentit. Què pot voler un cec! El verdaderament important és la resposta, dirigida al cec, en contrast amb la que va donar als germans (en l’evangeli del diumenge passat). El cec només demanava «la vista», els germans demanaven participar de la «glòria» de Jesús, en un lloc de privilegi..
«Fes que hi vegi». La resposta és directa. Però Marc aquí agafa el «veure» en sentit bíblic, en que veure significa «plena comprensió d’allò que és important per a la vida espiritual». Es tracte d’un «crit» que centre el relat, Aquí no hi ha una referència a la visió física, si no a «veure el camí que ens duu amb Jesús a Jerusalem. El camí de la renuncia i de la creu, que  condueixen al Regne».
«La teva fe t'ha salvat». El que  salva és «la fe- confiança» que allibera dels entrebancs. «Només el cec  veu realment Jesús», i el segueix de debò. Els deixebles el seguen però sense entendre res.
«A l'instant hi veié i el seguia camí enllà». El cec descobreix Jesús i «se situa en el camí». Esperava, apartat del camí, un messies falç (Fill de David) i es troba amb el Jesús autèntic, que li fa veure el camí de la creu, i el segueix.
Selecció i redacció: Salvador Sol

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada