Comentari a l’evangeli de Marc (Mc 4,35-41)
Per: Fray MarcosL’evangeli, com sempre, pretén transmetre’ns uns missatges. Jesús diu als deixebles: «Passem a l'altra riba». (Mc 4,35) Això els hi diu després d’haver ensenyat a Cafarnaúm amb paràboles com la del gra de mostassa i haver comprovat que els caps religioses i la seva pròpia família s’indignen amb la seva predicació. Per això a l’escena hi intervé una tempesta. Les narracions evangèliques, sobretot quan es produeix algun miracle, sempre s’acompanyen d’algun fenomen atmosfèric, com quan parlava Jahvè en l’Antic Testament,
Cal destacar, però, que a
la Bíblia no es parla mai de miracles quan es descriuen fets extraordinaris.
Les paraules que es troben en la versió grega, són: thauma (meravella), teras
(prodigi), semeion (signe)... Els
evangelis parlen de miracle per a descriure aquells fets extraordinaris que per
la gent del temps de Jesús no tenien explicació, tot i que amb els coneixements
científics d’avui s’intenten racionalitzar. Com diu l’exegeta Louis Evely: «Els
nostres avantpassats van creure a causa dels miracles, nosaltres creiem a pesar
d’ells».
Avui els investigadors
intenten desxifrar el llenguatge simbòlic evangèlic: «Passem a l’altre riba» (Mc
4,35), com demana Jesús als seus seguidors vol dir passar el missatge dels
jueus als gentils, fent referència als israelites que van passar el mar Roig per
arribar a la terra promesa. Aleshores, «Tot d’una es va aixecar un temporal»
(Mc 4,37) L’evangelista anuncia l’enfrontament que hauran d’afrontar per
l’oposició del jueus que es negaren a la universalitat del missatge sortint de
l’àmbit jueu.
I, a la vegada, també és possible l’analogia
amb Jonàs. La tempesta es desencadenà mentre «Jesús era a popa, dormint amb el
cap sobre un coixí» (Mc 4,38).Jonàs, es va adormir en començar la tempesta i el
capità el va increpar. També els deixebles van haver de despertar a Jesús: «Mestre,
no et fa res que ens enfonsem?» (Mc 4,39) I, encara més. Tot
això passa en el mar. El mar és, segons la Bíblia, un símbol del caos. Dominar-lo
només és potestat de Déu. Jesús «increpa el vent i digué a l’aigua: silenci!
Calla!» (Mc 4,39)
Ara ja podem entendre millor aquest trosset d’evangeli. Ara, identificant
aquests elements simbòlics ja en podem treure conclusions: El missatge de Jesús
ha d’arribar a tots els homes i dones del món. Però no s’aconseguirà aquest
objectiu si no s’abandona la falsa seguretat de sentir-se membres d’un poble
escollit. i sense haver de lluitar, constantment, amb les forces del mal.
Jesús fa front a la tempesta dins del mar, que simbolitzen el
mal i el caos, amb la tranquil·litat que dóna fer la voluntat del Pare. Mentre
que tots estaven morts de por, ell dormia... I que no se’ns escapi un detall: «dormint amb
el cap sobre un coixí» (Mc 4,38) També
els morts eren col·locats a la tomba amb una mena de coixí sota el cap. Dormir i coixí, una clara referència a la mort i resurrecció
de Jesús. Un anunci postpasqual. La primera comunitat tenia clar que Jesús
estava amb ells però de manera molt diferent a quan vivia. Malgrat no veure’l,
tenen necessitat de seguir confiant en ell.
D’aquí la pregunta que es fan: «Qui és aquest, que
fins el vent i l'aigua l'obeeixen?» (Mc 4,41)
Selecció
i redacció: Salvador Sol
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada