En l’epístola 1 Corintis, Pau diu:
Crist morí pels nostres pecats,
com deien ja les Escriptures (15, 3)
I les Escriptures, segons la nota al peu, és Isaïes, 53, 5-12:
“El servent”
I Isaïes és contundent:
Ell era malferit per les nostres faltes,
triturat per les nostres culpes
però el Senyor ha carregat damunt d’ell les culpes de
tots nosaltres
l’han ferit de mort per les infidelitats del meu poble
Quan haurà ofert la vida en sacrifici per
expiar les culpes
farà justos tots els altres perquè ha pres
damunt seu les culpes d’ells
Ell ha portat damunt seu els pecats de tots
Sis vegades. Semblaria que no hi podria haver dubtes. Sobretot
en les dues frases subratllades. És la teologia del sacrifici de Crist per
satisfer o reparar Déu de les ofenses dels pecats de tots i totes. (De tota manera, sembla que, ara, la Facultat
de Teologia de Barcelona considera que aquest passatge no es refereix al Crist,
sinó a Israel, en l’exili. Si així fos, aleshores l'argument de Pau no seria
tal.)
Amb tot, resulta que, per una altra banda, en la paràbola
del Fill pròdig, hi apareix un pare ofès per un fill pecador, i, quan aquest es
penedeix, el pare el perdona gratuïtament, sense ni pensar en cap “reparació”.
Sembla, talment, que sigui l’exemple posats per Crist de l’actuació de Déu pare
amb els pecadors.
I és que, a més, la idea d’un Déu que exigeix un
sacrifici de sang i mort per satisfer-se d’unes ofenses... no sembla ni divina,
ni humana, ni cristiana.
Però, doncs, el testimoni, i la insistència, d’Isaïes...
El contrast entre l’argumentari Pau-Isaïes i la paràbola
del Fill pròdig és colpidor. Però... i les paraules, tan repetides, del
profeta??
Hi ha una possibilitat... No diria mai que fos certa,
però no diria mai que no ho fos.
Suposem que Déu dona al profeta la facultat de “veure”,
en perspectiva de futur, l’existència d’una persona enormement sofrent,
“només”. (Cosa que la Facultat de Teologia no creu així.) I ell, pel seu
compte, intenta atribuir-hi una causa, perquè, si no n’hi ha, seria un gran
absurd. I, com que sembla que, en la cultura jueva, una malaltia o un mal eren
vistos com el càstig d’un pecat anterior, d’acord amb la seva cultura, el
profeta hi atribueix la causa corresponent. I, com que el mal observat és
enorme, la causa corresponent només podien ser els pecats de TOTS.
Assumeixo, doncs, una posició de dubte raonable, en
relació a l'argumentari Pau-Isaïes, posició decantada cap a la creença que el
perdó és gratuït (si hi ha penediment).
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada