Comentaris a l’evangeli d’avui (Jn 3,14-21)
Foscors.- Nicodem és un fariseu, dirigent dels jueus i va
atrobar «Jesús de nit» (en la foscor) «i li digué: --Rabí, sabem que ets un
mestre enviat per Déu, perquè ningú no podria fer aquests senyals prodigiosos
que tu fas si Déu no estigués amb ell». (Jn 3,1-2)
Jesús, el
Mestre, l’alliçona: «així com
Moisès va enlairar la serp en el desert, també el Fill de l'home ha de ser
enlairat, perquè tots els qui creuen tinguin en ell vida eterna. (Jn 3,14—15)
«La conversa entre Jesús i Nicodem esdevé lluminosa en aquella
foscor de
la nit i en aquella foscor de la ment i el cor del fariseu».
Mirada.- Jesús
serà «enlairat a la creu» i, des de la creu «guareix i dóna vida». Jesús «enlairat
a la creu ha de ser» vist amb «una mirada que surt del cor, d’aquell que
descobreix, que a la creu li ha portat» l’acompliment «d’entrega» a la «missió
del Pare en benefici de [tota] la humanitat». Perquè: «Déu estima tant el món, que ha donat
els seu Fill
únic, perquè no es perdi cap dels qui creuen en Ell, sinó que tinguin vida
eterna» (Jn 3.16 ).
Perdó.- «La
força guaridora ve de la força de l’amor de Déu». És «a la creu [on] hi ha
l’amor que nosaltres [...], no vam voler veure, ni rebre ni viure. I aquest és
el nostre pecat». Però «el seu perdó està sempre a disposició de la mirada
penedida del pecador».
Vida.- Jesús
«enlairat a la creu [...],no solament perdona, sinó que dona vida, i vida per
sempre». Així ho afirma Pau: «És
per gracia que Déu ens ha salvat».És «amb Jesucrist [que] ja hem
ressuscitat». I, no pas pel «fruit de les nostres obres, sinó pel do de Déu».(cf
Francesc Xicoy, s.j – pregaria.cat.)
El context de l’evangeli d’avui «parteix d’una conversa entre el
Rabí Jesús i el dirigent fariseu Nicodem». Jesús li diu: «--T'ho ben asseguro:
ningú no pot veure el Regne de Déu si no neix de dalt».(Jn 3,3) «De la carn
en neix carn, de l'Esperit en neix Esperit». (Jn 3.6) Nicodem demana per la
nova interpretació de la Llei que fa Jesús, i aquest no parla de noves
interpretacions sinó de vida nova..
L’explicació.-
Moisès
conduïa el poble rescatat d’Egipte i en un moment de confusió (foscor) mostra
als seguidors que havien construït un vedell d’or, el déu egipci Ranenutet,
representat per una serp. Jesús presenta als jueus, «en un moment de foscor» un
altre símbol: la creu, que representa mort i vida, humiliació i exaltació.
Quan Jesús diu: «el Fill
de l'home
ha de ser enlairat» (Jn 3,14) «va
molt més enllà de fer al·lusió a la serp de Moisès. Ell parla de la creu com a
manifestació suprema de l’amor i la lleialtat de Déu [...]. Jesús ha estat
enlairat per la seva identificació amb Déu».
Jesús «canvia la
manera d’entendre la moral. Des de la visió farisaica (i la nostra), Déu
jutjarà els homes i les dones després d’examinar les seves accions». Per
l’evangelista «cada actitud, cada acte, duen incorporades la justícia de Déu».
Però sembla que els humans, «preferim les tenebres a la llum». (cf Fray Marcos
– Fe adulta)
Selecció i redacció: Salvador Sol
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada