Comentari a l’evangeli d’avui (Mc 1,21-28)
Déu parla al
israelites a través d’un xàfec en baixar Moisès del Sinaí, però els pro,et que si
compleixen els seus manaments i escolten la veu dels profetes no tornarà a
parlar-los d’aquesta manera i els alliberarà . (Dt 18,15-20) .
Els primers cristians
veieren en Jesús el profeta anunciat tantes vegades i era llargament esperat
pel poble d’Israel. Així comencen les lectures d’avui, i són la clau per
entendre l’evangeli. Jesús parla amb una autoritat diferent de com ho feien els
mestres de la Llei. (Mc 1,22) Jesús
parla amb la força creadora i
l’autoritat del mateix Déu.
El Déu que anuncia Jesús no és el de l’A.T. ELL ens diu
que buscar a Déu prescindint de l’home és idolatria.
Marc ens presenta
Jesús el primer dia de la seva activitat messiànica I ho fa barrejant-se amb la
gent, a la sinagoga, com si volgués reconduir la religiositat dels seus i
conduir-los a la interpretació correcta de la Llei.
Jesús ensenya, però
Marc no ens diu res del que ensenya.
En canvi ens parla de l’alliberament d’un
posseït. Jesús allibera l’home del poder del mal i de l’opressió de la Llei
segons la interpretació que en fan els fariseus i els lletrats.
Marc,
intencionadament, ens condueix a fer-nos aquesta pregunta: Qui és Jesús?
La gent que s’apropa
a Jesús queda meravellada de la bona nova que representa la paraula i les obres
de Jesús, com dos fets inseparables, que produeixen la sorpresa de la gent.
«Ensenyava amb
autoritat», ens diu l’evangelista. «exousia» és la paraula grega original del
text, que s’ha de traduir en: autoritat, però també en facultat per a fer una
cosa i llibertat per a fer-la d’una manera determinada. Es tracta d’una
facultat que un té per sí mateix o que pot haver rebut d’un altre que li atorga.
Però de quin tipus d’autoritat
ens parla l’evangelista? És evident que es tracta d’una autoritat que no s’imposa,
sinó que es manifesta en la voluntat de servei als demés. Una autoritat que
només podem entendre des del Déu que és amor.
Els lletrats del temps de Jesús (i els de tots els temps) ensenyaben allò que havien après de les Escriptures. De totes elles en tenien un coneixement perfecte, i tenien explicacions per a tot, però l'objetiu era ensenyar la Llei, no el bé de l'home.
El que
realment deixava astorats als qui escoltaven a Jesús és que ell no parlava sobre la
Llei con feien (i fan) els lletrats. Ell parlava de les seves vivències, des del
seu coneixement i estimació de Déu i dels homes. Aquí rau la base dels
conflictes que va tenir amb els rabins del seu temps (i ara tindria amb moltes de
les autoritats religioses). Una visió del Déu-amor és aquella que posa l’accent
en la llibertat de l’home, i no en la submissió deshumanitzada.
Jesús
expulsa l’esperit impur de l’home de la sinagoga, perquè no el deixa discernir
entre el bé i el mal. I el mal és una classe d’esclavitud.
Els exorcismes
era una pràctica freqüent en temps de Jesús. Per tant, la sorpresa de la gent
no és l’exorcisme en sí mateix, sinó en la forma. Jesús no utilitza paraules
màgiques ni signes estrafolaris. Ell s’adreça, no a l’home posseït sinó al
maligna que el posseeix, i li diu senzillamente: «Calla i surt d’aquest home».
(Mc 1,25) Aquesta és la força de la seva paraula! (Cf. Fray Marcos. «Las
vivencias se transmiten por ósmosis» - Fe adulta)
Selecció i redacció: Salvadopr Sol
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada