divendres, 5 de gener del 2018

EPIFANIA: LA MANIFESTACIÓ DE DÉU

Comentari a l’evangeli d’Epifania (Mt 2,1-12)

«On hi hagi un home / dona que creix en humanitat, estimant als altres, allí hi ha una manifestació de Déu».
Epifania significa manifestació. Els cristians celebrem que, que Déu es manifesta al món; és un fet universal, sense privilegis ni exclusions, que es produeix a través dels éssers creats i té per objecta que ens permeti descobrir «què som» i «com ho vivim».
Els poetes i folkloristes han vestit la festa, coneguda popularment con el «dia de reis», amb tota classe de fantasia, que no hem de menystenir, Però, tanmateix, hem d'anar separant el gra de la palla, ens hem d’anar desprenent de trivialitats i intentar apropar-nos al que els investigadors ens van donant a conèixer sobre les escriptures, que són el fonament de la nostra fe. 
No perdem de vista que Mateu escriu el seu evangeli amb un llenguatge simbòlic, com ho van fer els profetes i els altres evangelistes, perquè el «missatge» pugui ser universal.
Ara sabem que el 6 de gener no és la data d’un esdeveniment concret, sinó el fruit d’una convenció. Durant segles va ser el dia de la celebració del naixement de Jesús (com ho continua sent per les esglésies d’Orient), però l'Església d’Occident va traslladar aquest fet al 25 de desembre per a suplantar la festa pagana del sol, reservant el 6 de gener per a una de les «epifanies del Senyor». Epifanies en plural, perquè durant molt de temps també se celebrava aquest mateix dia, el Baptisme (Mc 1.9-11) i les noces de Canà.(Jn 2.1-12)
El relat dels Reis Mags (savis d’Orient) és una narració fantàstica que ni tant sols és original del cristianisme. Una estrella que anuncia el naixement d’un gran home i la persecució d’aquest pels sàtrapes que volen impedir-ho forma part de les cultures circumdants a Israel. 
En els llibres bíblics no s’ha de buscar tant l’autenticitat històrica dels fets cpm la intencionalitat de la narració.
Aquesta Epifania que avui celebrem és una narració mítica que pretén explicar que el naixement de l’home Jesús, ressuscitat per Déu, havia de ser extraordinari, sobrehumà. 
La singularitat de Mateu és que només ell s’atreveix a parlar de mags i de la matança d’innocents promoguda per un criminal com era Herodes el Gran. I, podem entendre que ho fa per a posar en evidència ho fa,per a possar en evidència el mal, que mai aconsegueix el seu propòsit últim. I, també, per a testimoniar el rebuig dels de casa a Jesús; només uns pastors, la classe social menys valorada, van creure l’anunci i van acudir a la cova, Tanmateix els de  lluny el busquen i l’accepten. Tot plegat una anticipació analògica de la passió i mort: «Ha vingut a casa seva, i els seus no l’han acollit» (Jn 1,11) mentre que uns pagans, orientats per signes extraordinaris, saben interpretar i descobrir Jesús.
Centrar-se en les estrelles,i en les conjuncions astrals, com fan els astròlegs, és perdre el temps. L’Epifania és una narració simbòlica per explicar la presència física de Déu al món.
El fet és important des d’un punt de vista teològic, perquè ve a demostrar que l’estrella de Déu s’atura allà on hi ha Jesús, una estrella que guia a qui busca la veritat.
Quan es fixà aquest evangeli, la comunitat de Mateu tenia problemes amb els jueus que els rebutjaven per heretges. Potser això explica la intencionalitat . Jesús perseguit per la crueltat d’Herodes. L’estrella que guia la comunitat al Déu verdader. (Cf. Fray Marcos.- Fe adulta).

Selecció i redacció: Salvador Sol 

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada