Comentari a l’evangeli d’avui (Jn 1,35-42)
Cal dir d’entrada que
l’evangeli de Joan és el més difícil dels quatre. Els exegetes estan d’acord en
que es tracta d’un escrit esotèric, críptic, xifrat, que diu molt més del que
aparentment diu i per tant cal disposar d’algunes claus interpretatives.
En l’evangeli d’avui, Joan
ens parla de l’elecció dels primers deixebles per part de Jesús. El proper
diumenge la litúrgia ens presentarà el mateix fet, però vist des de les
vivències de la comunitat de Marc, més propera en el temps al Jesús històric.
Dues narracions diferents per explicar la força de la «crida» de Jesús i la
disponibilitat de «seguir-lo» dels deixebles..
D’entradaJoan ens
recorda que Jesús «és l’anyell de Déu». Aquell del que abans n’ha dit: «el que
treu el pecat del món» (Jn 1,29) Pels jueus l’anyell és el símbol de
l’alliberament de l’esclavitud d’Egipte. Peró Joan no es queda només en el
símbol, al llarg de la narració utilitzarà altres títols: «Rabí» (que
l’equipara als mestres de la Llei), «Messies» (que es refereix a l’ungit), etc..
Jesús és «el qui treu
el pecat del món» Treure el pecat del món va més enllà de carregar amb la culpa
dels altres. És eliminar les injustícies estructurals, a promoure una societat
més humana... I fer que el que pateix la injustícia, la víctima, no sigui perseguit per l’opressor.
Joan, en el seu evangeli,
només reconeix el pecar de l’opressió, i en fa culpable al que oprimeix.
Tanmateix, també en fa responsable al qui es deixa oprimir, sense resistir-s’hi
ni denunciar-ho. Els cristians que prediquen el conformisme i la submissió
haurien de tenir-ho en compta.
Jesús exigeix una
actitud bel·ligerant (no violenta) de l’oprimit contra l’opressor, ajudant-lo a
sortir de l’opressió i contra la
passivitat
Joan descriu l’escena dient
que «Jesús passava» (Jn 1,36). Simbòlicament ens està dient que Jesús avançava
a Joan, passava per davant d’ell aquell de qui havia dit: «qui ve després de
mi» (Jn 1,27)
Quan els elegits li
pregunten a Jesús: «on estàs» (Jn 1,39) la resposta és: «veniu i ho veureu.
Ells hi anaren». El «veniu» forma part d’un verb d’apropament, és una invitació
a ser acollit. Però també vol dir: seguiu els meus passos. Jesús no els vol
mostrar un lloc físic sinó la seva manera de viure. Això és el que vol que
descobreixin els seus seguidors, de tots els temps..
Els qui seran els seus
primers deixebles no li pregunten pas per la seva doctrina sinó per la seva vida;
«on estàs» vol dir: on podem trobar-te. I la resposta no és un discurs ni un
domicili. Jesús els invita a anar amb ell, a conèixe’l i experimentar la seva vida.
L’evangeli d’aquest
diumenge acaba amb una dedicació especial a Simó Pere: «Tu ets Simó, fill de
Joan. Tu et diràs Cefes –que vol dir pedra». (Jn 1,42) Quina és interpretació
més plausible. Li està dient tossut? O li està reconeixent la fortalesa que
demostrarà quan es deixi convènçer? (Cf.
Fray Marcos. «Evangelios y comentarios – Fe Adulta»)
Selecció i redacció:
Salvador Sol
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada