diumenge, 24 de desembre del 2017

VIURE L’ENCARNACIÓ DE DÉU EN JESÚS I EN TOTS NOSALTRES

Comentaris als evangelis d’avui. (Lc 1,26-38 – Jn 1,1-18)
La doble celebració litúrgica

Santa Nit (Lc 2, 1- 14)
Segons que deia Heidegger: «Tot discurs sobre Déu que no vinguí del silenci i no ens dugui al silenci, no pot ser autèntic». Nadal no es pot explicar «des d’un discurs racional. La seva realitat ve de dins, «des de la vivència personal» La narració de Lluc «no és una crònica de successos, sinó teòloga narrativa que és molt diferent. [Perquè] Jesús va viure en un moment i en un lloc històric, però avu [segueix entre nosaltres]. Déu no està lligat ni a un temps ni a un espai, i ens invita a tots a [acceptar] i viure [amb la seva presència] aquesta realitat» del Jesús històric, que és el Crist, el rei de l’Univers. .
El que l’evangelista ens comunica és, que Jesús s’insereix plenament en la història universal. Ningú pot dubtar de la seva condició humana: està inscrit en el cens oficial» de la Judea del s.I.  Però el que ens interessa de la narració de Lluc és que el naixement de Jesús «és una bona notícia» i «descobrir que és  un model d’humanitat» que cal seguir.
En la narració de Lluc, «Jesús ve a salvar els pobres i neix en la seva mateixa condició […]. La salvació només la trobaran aquells que circulen pel mateix camí [de Jesús], no pas els que estan còmodament instal·lats en el món»..
«La salvació és [una oferta] per a tot el poble, no [va dirigida a uns quans] privilegiats del moment. No neix a Jerusalem on hi ha el poder religiós i polític[ sinó a Betlem[, la ciutat de David. Ell ve a destronar els poderosos […], És aquesta la causa de l’alegria en el cel i de les lloances a Déu des de la terra. Els pastors proclamen la bona notícia». Entre els poderosos genera sorpresa […]. Déu s’encarna fora de les instituciones i lluny del temple».

NADAL  (Jn 1, 1-18)
«En l’evangeli de Lluc, d’aquesta nit llegíem un relat mítico-simbòlic del naixement de Jesús; ben diferent del de Joan que llegim avui, que hauríem de qualificar de metafísic». És quasi impossible descobrir que fa referència a la mateixa realitat. Però en ambdós es vol comunicar el misteri de l’encarnació. En els dos es vol explicar què és Déu i com actua, i, qui és Jesús i com ens salva».
«Jesús és una realitat històrica, i ens podem referir al seu temps i tractar de imaginar avui com va ser la seva vida».
Els evangelis no ens volen explicar els fets  d’«un succés, sinó d’una realitat transcendent [que vincula l’Home amb Déu] i segueix present [actuant] ara i aquí». Ens parlen d’un «Déu que s’està encarnant sempre. I això no ho hem de celebrar com un esdeveniment, sinó que s’ha de “viure” com una realitat actual. Com María, hem de donar llum a allò diví que tenim dins nostre».
Cal reconèixer que costa «harmonitzar la transcendència amb la immanència de Déu». El llenguatge resulta ambigu quan parlem de la doble realitat: «Déu està més enllà de la realitat, però a la vegada està sempre encarnant-se aquí».
«En Jesús aquesta encarnació és va manifestar d’una forma absoluta» i ha obert el camí perquè nosaltres el puguem seguir. Tant és així que Joan ha pogut escriure; «... tots els qui l’han rebut, els qui creuen en el seu nom els ha concedit de ser fills de Déu» (Jn 1,12).  Aquesta és la «realitat que ha estat negada per la via del coneixement». Però Joan ens ha donat la clau interpretativa: «El qui és la Paraula s’ha fet home i ha habitat entre nosaltres» (Jn 1,14)
«Jesús ens duu la salvació». Ell que és la Vida «ens durà a la comprensió, a [veure] la llum» del misteri. (Cf. Fray Marcos. Fe adulta)
Selecció i redacció: Salvador Sol

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada