dissabte, 23 de desembre del 2017

ELS MISSATGES SUBJACENT DELS RELATS MÍTICS DE LA INFÀNCIA

Comentaris sobre l’evangeli d’avui. (Lc 1,26-38)
Era costum que en les cultures antigues, intentar buscar l’origen de les grans personalitats, vestint-les amb fets prodigiosos. Això intenta l’evamgeli d’avui.  
L’encarnació del Fill de Déu ha estat i segueix essent el gran misteri de la humanitat. Només els evangelistes Mateu i Lluc se n’ocupen, utulitzant narracions «mítiques» i llenguatge simbòlic amb clares referències a l’Antic Testament.
Per tal de descobrir les «veritats teològiques» dels relats evangèlics dels anomenats «evangèlics de la infància» de Jesús, cal anar als «missatges subjacents» més enllà de la seva autenticitat històrica. Sense que aquest exerccici afecti la nostra fe, podem entendre que el Nadal ens és presentat pels evamgelistes en forma «de relats mítics ancestrals agafats de les cultures de l’entorn» del poble d’Israel.   
Però no ens confunguem, parlar de «relats mítics no vol dir que siguin mentida». «El mite és un relat que intenta desvelar una veritat radical [...] que la ciència no pot explicar».
Avui l’evangeli ens parla del sí de Maria, que equival al «facis la vostra voluntat» que diem al Pare nostre. «Maria representa el poble humil, sense relleu social de cap mena, però fidel» a la voluntat de Déu.
No cal donar voltes en l’aspecte biològic. «De la carn només en pot néixer carn, és de l’Esperit que neix l’Esperit». Això que llegim a l’evangeli de Joan ens situa en la comprensió del fet: «No és la carn de Jesús el que `procedeix de l’Esperit [...]. Jesús fou engendrat per obra de l’Esperit, però això és molt més profund del que pensem».   
«Ser Fill, en el relat mític de l’AT,no significa generació biològica, sinó heretar la manera de ser del pare. I Jesús no tindrà per a model ni David ni cap altre model humà, el model per a Jesús és Déu».
Amb tot, «Maria ha estat presentada per la tradició dels primers cristians “plena de gràcia”» i «l’esclava del Senyor», a qui el «el Senyor ha fet meravelles».Aquí rau el gran «misteri amagat i revelat», de que ens parla Pau. «El misteri d’un Déu que és encarnació, que salva des de dins de cada persona», Aquell que «a través de tot l’AT es manifesta com el poderós, l’invencible, que dóna la mort i la vida, ara demana consentiment a una noia humil per a dur a terme l’oferta més extraordinària a favor dels homes. És formidable el canvi experimentat en la forma de concebre Déu, de part dels homes» després de la resurrecció, i que «els cristians no sempre hem comprès»,
En el fons, «seguim esperant miracles [...], esdeveniments espectaculars en els que puguem reconèixer el Déu fabricat per nosaltres. I, tanmateix, el Déu vertader actua en les coses senzilles on som incapaços de descobrir-hi la seva acció».
«La presència de Déu en la persona de Jesús, segueix essent un misteri per a nosaltres perquè no acabem de donar el salt des del Déu que ens hem fabricat al Déu que es manifesta en Jesús. Descobrir-lo només depèn de nosaltres».
(Cf. Fray Marcos. Evangelios y comentarios - Fe adulta)

Selecció i redacció: Salvador Sol

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada