dimarts, 10 d’octubre del 2017

TEXTOS RECOMANATS D’ISAÏES, I

Per: Antoni Ferret

Escolteu la paraula del Senyor.
.......
Ell us diu:
Per què m’oferiu tants sacrificis?
Estic embafat d’holocaustos de xais
i de greix de moltons;
ja en tinc prou de sang de vedells,
de bocs i de cabrits!
........
Quan alceu les mans per pregar
em tapo els ulls per no veure-us;
ni que m’allarguéssiu les oracions,
ja no us escoltaria,
perquè teniu les mans
plenes de sang.
Renteu-vos, purifiqueu-vos.
Traieu de davant meu
les vostres accions dolentes,
deixeu de fer el mal,
apreneu a fer el bé,
busqueu la justícia,
detureu l’opressor,
defenseu l’orfe,
pledegeu a favor de la viuda.  (1, 10-17)

El meu estimat tenia una vinya
en un turó molt fèrtil.
Va remoure la terra,
tragué les pedres
i va plantar-hi ceps triats.
Al bell mig hi construí
una torre de guàrdia
i va excavar-hi un cup.
N’esperava bons raïms,
però ha sortit agre.
Doncs bé, gent de Judà i de Jerusalem,
feu de jutges entre jo i la meva vinya.
Què més podia fer que no li hagi fet?
N’esperava bon raïm;
per què surt agre?
Ara, doncs, us faig saber
què faré amb la meva vinya:
n’ensorraré la paret
perquè la puguin esbrotar;
li derrocaré la tanca
i que la gent la trepitgi.
La convertiré en terra erma:
no l’esporgaran ni la cavaran,
hi creixeran espines i esbarzers.
.......
La vinya del Senyor de l’univers
sou vosaltres, poble d’Israel.
Vosaltres, gent de Judà,
éreu la meva plantació predilecta.
El Senyor n’esperava justícia,
i pertot veu injustícies;
volia misericòrdia,
i tot són misèries.   ( 5, 1-7)

Ai dels qui fan lleis injustes
i promulguen decrets opressors!
Neguen la justícia als febles,
roben el dret
als pobres del meu poble;
les viudes són el seu botí,
espolien els orfes.
Què fareu el dia
que us demanaran comptes,
quan veureu apropar-se la tempesta?  (10, 1-3)

Un rebrot naixerà
de la soca de Jessè,
brotarà un plançó
de les seves arrels.
L’Esperit del Senyor
reposarà damunt d’ell:
esperit de saviesa i d’enteniment,
esperit de consell i de fortalesa,
esperit de coneixement
i de reverència pel Senyor;
esperit que li inspiri
com reverenciar-lo.
No jutjarà per les aparences
ni decidirà pel que senti a dir;
farà justícia als desvalguts,
sentenciarà amb rectitud
a favor dels pobres.   (11, 1-4)

Però el Senyor espera,
perquè vol compadir-se de vosaltres;
s’alçarà i es mostrarà misericordiós,
ja que ell és el Déu just.
Feliços els qui esperen en ell.
Poble de Sió, que vius a Jerusalem,
ja no ploraràs mai més.
El Senyor es compadirà de tu,
tan bon punt li arribi el teu clam.
Així que et senti, et respondrà.
El Senyor us donarà a mans plenes
el pa i l’aigua que necessitàveu:
el qui t’instrueix ja no s’amagarà,
el veuràs amb els teus propis ulls.   (30, 18-20)

A Sió els pecadors s’han esfereït,
els injustos tremolen de por:
Qui de nosaltres pot viure
dins aquest foc que devora?
Qui de nosaltres pot estar-se
a les flames eternes?
El qui obra com cal i diu la veritat,
el qui refusa d’enriquir-se
amb violències,
el qui no es deixa comprar
amb obsequis,
no fa cas de propostes criminals
i acluca els ulls
per no mirar la maldat.  (33, 14-15)

Isaïes, com passa amb Jeremies en l’apartat que titula “Oracles contra les nacions”, de vegades es deixa dur pels seus prejudicis polítics contra certs països, i posa en boca de Déu judicis i expressions que responen a criteris ben personals i arbitraris.

Posem com a exemple un apartat sobre Egipte, país amb qui Israel no tenia cap litigi, en què diu coses com ara:

El Senyor diu:
Jo instigaré els egipcis,
els uns contra els altres,
perquè combatin entre ells,
homes amb homes,
ciutats amb ciutats,
dinasties amb dinasties.
......
Jo posaré Egipte en mans
d’un amo violent,
un rei despòtic el dominarà.
.......
Les aigües del Nil s’eixugaran,
el riu quedarà sec i àrid.   (19, 2-5)

Aquesta actitud arbitrària arriba al seu paroxisme en el capítol 23, parlant de la suposada desgràcia econòmica de les ciutats de Tir i Sidó, desgràcia que, segons ell, seria provocada per Déu.

Però arriba a un punt ja insuperable en el capítol 24, quan diu coses com ara:

El Senyor devastarà la terra
i l’assolarà,
capgirarà tot el món
i en dispersarà els habitants.
........
La terra serà del tot arrasada,
del tot saquejada.
El Senyor mateix
ha dictat aquesta sentència.  (24, 1-3)

El capítol 24 d’Isaïes només podia haver sigut escrit per una persona en un moment de forta alienació mental.

Cosa bastant semblant es pot dir del capítol 34.





 

















Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada