AYUNO, ORACIÓN Y LIMOSNA, LOS ANTÍDOTOS DE LAS TENTACIONES*
Algunes claus per interpretar l’evangeli (Lc 4.1-13), extretes de l’escrit de Fray Marcos – Fe adulta.
INTRODUCCIÓ
Comença la quaresma i hem de prenguem consciència del que això significa per la nostra vida espiritual. Superant el sentit luctuós que aquest temps litúrgic ha tingut fins ara, podem seguir descobrint un sentit nou que ens pugui fer un gran bé per a la nostra religiositat.
Sense haver d’insistir en el sacrifici, si que cal insistir en la necessitat de retirar-nos al desert per tal de conèixer el nostre ésser verdader i omplir de sentit les nostres vides.
Jesús va ser temptat. La temptació no és una cosa que ve de fora, sinó que és inherent a tota persona humana; és una lluita contra el nostre ego falç.
EXPLICACIÓ
Les temptacions de Jesús són un relat, no una història. Van ser escrites perquè ens adonem d’una veritat teològica fonamental: La vida humana es presenta sempre com una lluita a mort entre els dos aspectes del nostre ser; per una banda el que és instintiu o biològic i per l’altre el que és espiritual o transcendent. Si no hi ha lluita és que hem acceptat la derrota.
El mite del mal personificat (diable), ha travessat totes les cultures i religions. Però la realitat és que no necessitem cap enemic que ens tempti des de fora. El diable neix per la necessitat d’explicar el mal, que no pot venir de Déu.
El voler i el desig sempre ens porten a elegir el bé, allò que per nosaltres és veritat. L’evangeli ens ho recorda: «La veritat us farà lliures.» Tanmateix aquesta llibertat per elegir ens pot portar al bé real (veritat). Però també al bé aparent (que és el mal), per ignorància.
Del relat cal destacar que Jesús, ple de l’Esperit (que vol dir ple de Déu) va vèncer les temptacions. Jesús es un ésser humà en qui Déu ho és tot; que actua com ho faria el mateix Déu.
PRIMERA TEMPTACIÓ: «Si ets fill de Déu.» En el sentit semita Jesús no és fidel a Déu perquè és Fill, sinó que és Fill perquè és fidel.
La temptació permanent és: deixar-se portar pels instints; fer allò que en tot moment et ve de gust; negar-se a seguir evolucionant per tal d’anar-se superant, perquè això exigeix esforç.
Els instints ens ajuden a garantir el nostre ésser animal. Però si volem ser humans en plenitud, hem d’anar més enllà del que és purament biològic.
L’home no viu només de pa. El pa, tot i ser necessari, no ho és tot, ni és el més important. Per l’animal si que és suficient. Però el nostre hedonisme demostre que no hem entès les paraules de Jesús.
L’antídot contra la temptació de donar al cos allò que el cos ens demana, sense tenir en compta allò que pot elevar la nostra humanitat, és el DEJUNI. Privar-nos voluntàriament d’allò que és bo només pel cos, és la millor manera d’entrenar-nos per a no cedir, en un moment donat, al que és dolent.
SEGONA TEMPTACIÓ: «Adora'm i tot serà teu.» Si t’oblides de Déu i adores l’ídol, aconseguiràs que s’acompleixin els teus afanys de domini i poder.
El poder, en qualsevol de les seves formes, és la idolatria suprema. El poder porta sempre a l’opressió, que és l’únic pecat que existeix.
Adorar Déu i donar-li culte, és contrari a la recerca del déu exterior que necessita encens i lloances. Es tracte de descobrir el que hi ha de Déu en nosaltres, i potenciar-ho fins a fer-ho visible.
L’antídot contra la temptació d’aprofitar-nos dels altres, es la CARITAT; fer exercicis de donació voluntària d’allò que tenim i d’allò que som.
TERCERA TEMPTACIÓ: «Tira't daltabaix.» És a dir, realitza actes verdaderament espectaculars, perquè tothom vegi la teva grandesa. Voler demostra que tens a Déu a la butxaca i que ets més que ningú. Tothom t’exalçarà i la teva (vana) glòria arribarà al límit.
Es curiós que en aquesta temptació el diable utilitzi la Escriptura per a temptar. Ens està dient que utilitzar l’Escriptura també pot ser diabòlic.
L’antídot és l’ORACIÓ, que no vol dir només resar, també vol dir meditar profundament per a descobrir el Déu verdader, que ens alliberi de seguir el déu ídol.
*-. Veure l’original: https://www.feadulta.com › 3.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada