dissabte, 2 de març del 2024

 UNA RELACIÓN DE AMOR, NO COMERCIAL*

Algunes claus interpretatives de l’evangeli d’avui (Jn 2,13-25) seguint l’escrit de Fray Marcos



EXPLICACIÓ DE L’EVANGELI

Jesús, com a bon jueu, va desenvolupar la seva vida espiritual en torn del temple; peró la seva fidelitat a Déu li fa comprendre que el que es feia en el temple no era el que Déu esperava dels éssers humans.

El que s’explica, és gairebé segur que va succeir realment. Per una banda, perquè ho expliquen els quatre evangelistes. Per altre banda, perquè els primers cristians (tots ells jueus) podien interpretar-ho com una mala acció de Jesús i no resulta fàcil creure que algú s’ho pogués inventar.

Se’ns ha repetit per activa i per passiva, que el que va fer Jesús va ser purificar el temple d’una activitat de compravenda il·legal i abusiva. Segons aquesta versió, el que Jesús va intentar és que al temple s’hi anés a resar.

Però aquesta versió és inversemblant. Els venedors i canvistes no feien altre cosa que facilitar allò que es necessitava per a fer l’ofrena pasqual.

Jesús va manifestar amb un acte profètic, que aquella manera de donar culte a Déu, no era la correcta.

No podem pensar que fos una acció espectacular. Aquests dies de festa, a l’atri del temple, podien aplegar-se entre vuit i deu mil persones. És impensable que un home sol, amb unes cordes, pogués treure del temple a tanta gent. A més, el temple tenia la seva pròpia guàrdia, que s’encarregava de mantenir l’ordre.

I, per si això no fos suficient, en un dels costats del temple s’aixecava la torre Antònia, amb una guarnició romana. Les revoltes contra Roma es produïen sempre per les festes. Eren moments de màxima alerta per les autoritat romanes. Qualsevol desordre l’haurien dispersat en uns minuts.

És molt important recordar que quan es va escriure aquest evangeli, ja no existia el temple i la casta sacerdotal ja no tenia cap influència en el judaisme. Però el cristianisme ja s’havia convertit en una religió i podia caure en la temptació de repetir aquella manera de donar culte a Déu.

En els sinòptics hi ha cites de la Bíblia que es posen en boca de Jesús i són la clau per interpretar el fet. De Isaïes (Is 56,7.BCI) «el meu temple serà anomenat "casa d'oració per a tots els pobles".» i de Jeremies (Jer 7,9-11.BCI) «Aquest temple que porta el meu nom, ¿us penseu que és una cova de lladres?»

El text d’Isaïes fa referència als estrangers i als eunucs que estaven exclosos del temple.

Isaïes està dient, que en els temps messiànics tothom podrà donar culte a Déu. Inclús aquells que ara no poden passar de l’atri dels gentils.

El text de Jeremies, diu: «Robeu, mateu, cometeu adulteri, jureu en fals, cremeu encens a Baal, seguiu altres déus que mai no havíeu conegut, i després veniu a presentar-vos al meu davant, en aquest temple que porta el meu nom. ¿Penseu que això us salvarà i que podreu continuar cometent coses tan abominables? Aquest temple que porta el meu nom, ¿us penseu que és una cova de lladres?»

Però els lladres no són els que venen coloms i moltons, sinó els qui fan les ofrenes sense una mínima actitud de conversió. Són lladres no pel fet d’anar a resar, sinó perquè només busquen seguretat. El que Jesús critica és que amb sacrificis es vulgui comprar Déu.

Els venedors interpel·lats (jueus) exigeixen un prodigi que avali la seva missió. No reconeixen en Jesús cap dret per actuar com ho està fent. . Ells estan acreditats por la mateixa institució. Volen saber qui l’acredita. a ell. No els interessa la veritat de la denúncia, sinó la legalitat de la situació, que els afavoreix. Però Jesús els fa veure que les seves credencials han caducat. Les credencials de Jesús seran «fer present la glòria de Déu a través del seu amor.»

«Destruïu aquest santuari, i en tres dies l'aixecaré.» (Jn 2,19). Aquesta és la raó per la que llegim l’evangeli de Joan i no el de Marc. L'al·lusió a la seva resurrecció dona sentit al text a la mitat de la quaresma. Li demanen un senyal i ell respon fent referència a la seva mort.

La seva mort farà d’ell un santuari únic i definitiu. Una de les raons per matar-lo, serà que s’ha convertit en un perill pel temple. Es interessant descobrir que, per a Joan, la finalitat dels temples està lligada a la mort de Jesús.

*.- Veure original: https://www.feadulta.com › 3...





Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada