Quan dic que el fet que el Creador es fes persona (literalment en la versió
de «Fill», però això és cosa formal i secundària) determina que, automàticament,
«totes les persones, hagudes i per haver, queden elevades a una condició de
filiació divina, i, a més a més, enxarxades en una comunitat universal i
intemporal d’iguals i solidaris», és molt normal que els lectors i lectores
es preguntin «què vol dir això, en fets concrets».
Com sabem, sempre i en tots els sentits, en fets... no gaire. Lo que puc
explicar, i em sembla que seria la primera vegada que això es fes, és en quins
principis concrets s’ha expressat al llarg de l’elaboració literal del Missatge
bíblico-cristià, durant uns 800 anys i per part d’una vintena d’autors. (Anteriorment
he donat altres xifres, però rectifico.)
L’elaboració del Missatge comença al segle VIII aC. I ho fa de manera que
podríem dir amb empenta, per part d’un grup de xoc compost de tres profetes
importants en un sol segle: Amós, al
regne del nord, i durant la primera meitat del segle, i Isaïes i Miquees, al
sud, a Judà, sobretot a Jerusalem, durant la segona meitat. Aquesta és la primera
fase d'elaboració del Missatge.
La segona, que la completa, al segle VII (630-620 aC), és la
redacció col·lectiva, per part d’un equip de redactors convocat pel rei Josies,
dels primers 5 llibres de la Bíblia (Gènesi, Èxode, Levític, Nombres i
Deuteronomi, aquest darrer afegit més tard). Aquesta fase s’ha d’explicar molt
bé, perquè, si no, és una font de confusions molt grans. La redacció comprèn:
1) Uns mites molt antics sobre la suposada creació del món i de l’origen
del poble d’Israel (durant segles i mil·lennis, la humanitat va viure
culturalment de mites imaginats, a falta d’informació que no tenia ni podia
tenir). És el llibre del Gènesi. Aquesta part hem de pensar que, en un llarg
temps, va complir la seva missió i que fa molt que està «amortitzada». No l’hem
de tenir en compte, pràcticament, com a valors actuals.
2) Una Narració mítica sobre un suposat passat del poble d’Israel: a
Egipte, la seva sortida gloriosa, sota la direcció d’un suposat Moisès,
travessant el desert i amb una gloriosa trobada al Sinaí (o Horeb) amb Jahvè.
Aquest mite responia a la necessitat d’aixecar els ànims d’un poble israelita
moralment enfonsat, després de la terrible invasió assíria del regne del nord
(... 721), perdent la major part del territori, de la població (deportada) i de
la riquesa, i quedant reduït a un territori petit i muntanyós. Bé, doncs,
aquesta part també va complir (encara que amb excés) la seva missió, i també
està «amortitzada». Tampoc ens aporta valors actuals.
3) Després d’aquestes «supressions», queda, en l’espai de part de l’Èxode,
part de Nombres i part de Deuteronomi, més el Levític tot sencer, lo que s’ha
anomenat sempre la Llei. La Llei del
poble d’Israel. Aquesta Llei comprèn:
a) Els 10 Manaments, o Decàleg.
b) Una bona sèrie de principis socials (incomprensiblement no gens
coneguts).
c) Una llarguíssima tirada sobre normes de culte (comprenent les festes,
cosa molt important aleshores).
d) Un codi de dret penal (horriblement cruel!!).
e) Un ampli conjunt de lleis i disposicions diverses, sobre higiene,
sanitat, alimentació, relacions sexuals, economia, impureses i purificació
(algunes situacions, com la menstruació, el part, haver menjat carn de certs
animals, haver tocat el cadàver d'un animal... suposaven una situació
d’impuresa, que obligava a normes de purificació), i no sé si me’n deixo. Val a
dir que, pel que fa a les relacions sexuals (entre el Decàleg i el capítol 18
del Levític), es prohibia: l’adulteri, el seu simple desig, l’incest amb
familiars i la relació amb animals. Res més.
Aquesta Llei va complir la seva missió durant segles dins el poble
d’Israel.
Ras i curt: de tot aquest conjunt dels 5 llibres, crec que només ens
interessen el Decàleg i els principis
socials. (D'un total d'unes 270 pàgines, només en conservaríem l'equivalent
de 9.) El Decàleg és àmpliament conegut.
Quins van ser els principis socials?
Però diguem, abans, que hi ha una tercera fase en l’elaboració del
Missatge: Jeremies (segle VII-VI), els profetes del temps de l’exili a
Babilònia (segle VI, 587-538): l’anomenat Segon Isaïes i el Tercer Isaïes
(continuadors del llibre del seu mestre, molt temps després de la mort
d’aquest). Puc afirmar que entre els profetes del VIII, els legisladors del VII
(només pel que fa a drets socials!) i els profetes del VI, no hi ha diferències
substancials i que la seva actitud és sempre: contra la idolatria i contra les
injustícies socials. Enfront de les
injustícies (robatoris, estafes, mentides, incompliment amb un jornaler,
sobretot judicis injustos...) tots els profetes les condemnen i reclamen drets
socials, i també fan igual els legisladors del rei Josies.
Vejam, doncs, els principis socials dels profetes i dels legisladors d’Israel.
1) El primeríssim de
tots, el més important, el que surt més vegades, és la protecció preferent
de les viudes, els orfes i els immigrants. Pel fet de ser considerats
les persones més vulnerables. Amb greus amenaces a qui gosés fer-los cap
mal. La protecció d'aquestes persones
és, no sols el gran tema, sinó la «joia de la corona», del nostre Missatge.
2) Un altre principi
important era l'ajuda al necessitat. Com a consell voluntari: «Si un dels teus germans
israelites cau en la misèria i veus que no es pot mantenir, assisteix-lo». Però
també com a formes «reglades»: a) Cada
tres anys calia destinar una desena part de la collita per repartir entre els
necessitats (Dt 26: 12). b) Cada set
anys calia fer reposar la terra, i deixar la collita espontània amb la mateixa
finalitat (Ex 23: 11). c) En cada
collita calia deixar els marges del camp o de la vinya sense segar o collir,
perquè fos per als necessitats.
3) Hi havia uns controls legals
per a les incidències econòmiques: préstec, deute, autovenda, patrimoni. a) En el préstec, s'aconsellava ser «generós»,
si la persona era necessitada, i s'obligava a no cobrar cap interès (sempre que
fos amb una persona israelita). b)
Cada set anys s'havien d'abolir els deutes existents. c) Si una persona queia en la misèria i no
es podia mantenir, tenia un «recurs» pràctic: vendre's com a esclau (figura
jurídica permesa): llavors tenia el plat a taula segur, al preu de la
llibertat. Però al cap de sis anys, era obligat tornar-li la llibertat
gratuïtament. d) Si una persona, per necessitat, s'havia de
vendre tot o part del seu patrimoni, sempre tindria el dret permanent de
rescatar-lo, ell mateix, si li millorava la sort, o bé un familiar. // És
a dir, la Llei no permetia que una incidència ocasional o temporal ja determinés la sort d'una persona al llarg
de la seva vida. Al cap d'un temps, es restablia la situació anterior, amb una
nova oportunitat.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada