divendres, 17 d’abril del 2020

A JESÚS NO LI VA PASSAR RES, EL CANVI ES VA PRODUIR EN ELS DEIXEBLES

Selecció del comentari de l’evangeli (Jn 20,19-31) escrit per fray Marcos. http://www.feadulta.com/es/evangelios-y-comentarios.html

La paraula resurrecció, és la clau de tot el missatge cristià. Però no s’ha d’entendre com la reanimació d'un cadàver, sinó com l’accés a la Vida que va més enllà de la vida. Altrament no té sentit.
Amb la paraula resurrecció es vol transmetre l'experiència pasqual dels seguidors de Jesús. Per ells, el Mestre seguia viu i els estava comunicant la seva mateixa vida. Aquest és el missatge de Pasqua.
L'experiència pasqual va dur als seus seguidors a l’exaltació i glorificació d’aquell que va ser humiliat i crucificat injustament. Jesús va esdevenir el «just sofrent» de que parla l’AT.
«La majoria dels exegetes estan d'acord en que ni les aparicions ni el sepulcre buit van ser l'origen de la primitiva fe. Més aviat van ser una forma de comunicar una vivència que va molt més enllà del que poden expressar fenòmens perceptibles pels sentits. Els relats d'aparicions i d’el sepulcre buit, s'haurien elaborat a poc a poc com llegendes sagrades, molt útils en l'intent de comunicar amb imatges vives l'experiència pasqual».
Aquesta vivència no es va aconseguir de la nit al dia, sinó que «va ser fruit d'un procés interior» compartit. Tots els relats fan referència, implícitament o explícita a la comunitat reunida».
Dir que la resurrecció «no és un fet "històric", no vol dir que no fos "Real"». 
«A Jesús no li va passar res» després de la seva mort. Però els deixebles els va fer canviar tota la seva manera d'entendre’l. Seria molt interessant saber el procés que va duu els deixebles a entendre el que realment havia succeït. Sobretot si es té en compta que en els moments de dificultat tots el van abandonar. Malauradament, aquest procés de "il·luminació" dels primers deixebles s'ha perdut. Conèixe’l ens serviria de molt als qui voldríem entrar en la dinàmica de l'experiència Pascual.
Amb el concepte de resurrecció es vol expressar la idea que la mort de Jesús no va ser el final. La seva mort no va ser la meta, sinó que la seva meta va ser la Vida. Una Vida en Déu». 
«Les aparicions als dotze (comunitat) són el fonament de la credibilitat dels apòstols i el que justifica la missió de predicar a tots els pobles». El cristianisme es va difondre al món per la proclamació (kerigma) d’una bona notícia. Aquest va ser l’encàrrec exprés de Jesús: explicar a qui volgués escoltar-ho, els motius de la seva fe. 
Les aparicions narrades en els evangelis assenyalen els termes teològics, que amb l’ajut de l’Esperit, formen part de la missió:
a)   Una situació donada. Jesús es fa present en la vida real, «sense tenir res a veure amb el temple o amb els ritus religiosos. Ni tan sols estan pregant quan ell es fa present». El moviment cristià no va començar com una nova religió, sinó com una forma de vida. 
b)   A Jesús se¡l troba quan menys se l’espera. Ell és qui pren sempre la iniciativa. La presència que experimenten, no és una invenció ni sorgeix d'un desig o expectativa dels deixebles. A cap d'ells se'ls havia passat pel cap que pogués aparèixer Jesús una vegada que havien estat testimonis del seu fracàs i de la seva mort. L'experiència se'ls imposa des de fora des d'una instància superior.
c)   Jesús els saluda. És el tret que connecta el que està succeint amb el Jesús que va viure i va menjar amb ells. La presència de Jesús s'imposa com a figura propera i amistosa, que manifesta el seu interès per ells i que tracta de portar-los a la seva plenitud de vida.
d)   Hi ha un reconeixement, però amb vacil·lacions i dubtes. En el relat d'avui es posa de manifest aquesta incredulitat personalitzada en una figura concreta, Tomàs. No vol dir que Tomàs era més incrèdul que els altres, sinó que s'insisteix en la reticència d'un perquè quedi clar el difícil que va anar a tots acceptar la nova realitat.
e)   Reben una missió. Això és molt important perquè vol deixar ben clar que l'afany de proclamar el missatge de Jesús, que era una pràctica constant en la primera comunitat, no és ocurrència dels deixebles, sinó encàrrec exprés de el mateix Jesús.
«Si apliquem aquest esquema teològic a la narració que hem llegit avui, trobarem una riquesa de significats que va molt més enllà d'una crònica de successos. L’específic d'aquest relat és que dóna per fet el dubte. El dubte, és una condició prèvia a un reconeixement adult».
Selecció i redacció: Salvador Sol

1 comentari:

  1. Ja fa temps que llegim que la resurrecció no va ser un fet físic. No obstant això, per a mi, el text d'avui és una gran revelació: la frase "La majoria dels exegetes estan d'acord en que...". Sempre, fins ara, havia rebut aquesta opinió com si fos personal. Si és d'una majoria d'exegetes, la cosa canvia.
    Ara bé: ja vaig dir, no recordo on, que aquesta opinió-informació canvia moltes coses. Si és així, doncs, no hi va haver ni aparicions, ni encàrrec precís de predicació mundial (o, si hi va ser, no en tenim cap constància escrita), ni ascensió.
    I això vol dir que el gran dubte, potser el més gran dubte, de si l'encàrrec va ser donat només a homes o bé a dones i homes, desapareix. No ho sabem. I les grans justificacions de tantes i tantíssimes autoritats, en el sentit que l'encàrrec de comunicació del missatge va ser donat "només" a homes, i que, per tant, no és possible el sacerdoci femení, se'n van en orris.
    Ras i curt: en els evangelis, les narracions de la infància i les narracions de la resurrecció i següents han de ser deixades de banda (tot el màxim com a coses infantils) i pensar que l'Evangeli real són les narracions de la predicació i les curacions, incloent el "judici" i la mort.

    ResponElimina