dissabte, 4 de gener del 2020

NO VOLER SER MÉS SAVIS QUE JESÚS

Selecció del comentari sobre l’evangeli (Jn 1,1-18) escrit pel teòleg: José Enrique Galarreta - http://www.feadulta.com/es/evangelios-y-comentarios.html

L’evangeli de Joan es va escriure al final del segle primer. La redacció és dels seus deixebles, no pas del propi Joan, «el deixeble estimat». Aquests evangeli comença amb un pròleg fantàstic: és, com una síntesi de la fe en Jesús que practicava la comunitat joànica.
Aquest evangeli fa un paral·lelisme de Jesús amb la creació, quan l’Esperit de Déu, segons el Gènesi, planava sobre el caos. Ara, aquest Esperit és La Paraula. És el «Logos», el que plana avui sobre el món.
L’Esperit de la creació va posar ordre al caos, i va separar la llum de la foscor (tenebres); la paraula d’avui és la manifestació d’aquella llum. Al principi, la Paraula de Déu va crear la vida; ara, la paraula de Jesús ens ensenya a viure la vida, segons la voluntat de Déu.
El problema que planteja aquest pròleg de l’evangeli és que els humans no van acceptar (no acceptem) la Llum: aquest és l’error de la humanitat: «la llum resplendeix en la foscor, però –misteriosament– la foscor rebutja la llum». Aquesta metàfora narrada per l’evangeli de Joan, explica el fracàs de la vida de Jesús, que no és acceptat pel seu poble. És el drama de la vida humana: preferir el desordre (pecat) a l’ordre establer per Déu.
L’evangeli, prenent imatges del llibre de l’Èxode, presenta Jesús com la presència de Déu, que planta la seva tenda enmig del campament d’Israel, i es transforma en un pelegrí més, que fa camí amb el seu poble.
El pròleg conclou dient que ni Abraham, ni Moisès, ni els profetes, van veure mai a Déu. Però nosaltres podem veure Jesús, en qui es manifesta la plenitud de l’Esperit de Déu.
Un Déu que és la Saviesa perfecta, i un Jesús que és la Saviesa de Déu encarnada, visible, que pot ser reconeguda. Veient i escoltant Jesús accedim a la Saviesa de Déu, que no és la del coneixement dels iniciats: teòlegs i sacerdots que es tenen per únics coneixedors dels misteris divins, sinó la d’aquells que viuen ajudats per la fe.
No oblidem les paraules de Jesús: «T'enalteixo, Pare, Senyor del cel i de la terra, perquè has revelat als senzills tot això que has amagat als savis i entesos». (Mt 11,25) L’acció de gràcies de Jesús va dirigida al Pare que ha ofert la Saviesa a tothom, perquè Déu és de tothom.
Jesús explicava la seva saviesa amb paràboles, perquè la gent les entengués i els donés accés al Regne.
Creient que el llenguatge metafísic de la teologia ajuda més que les imatges amb les que parlava Jesús, per a parlar de Déu, hem caigut en un error. Volem corregir a Jesús, explicant la Saviesa de Déu d’una altre manera. Tal com la presentava Jesús no ens sembla suficient. I així ens va.
En comptes d’un missatge salvador, ofert a tots, hem creat una dogmàtica metafísica per a consum d’entesos. Substituïm Abbá, entès com Déu-la meva-mare, per parlar del Pare Etern. Destaquem la «majestat» de Déu en comptes de fer-ho sobre l’amor que ens té.
No entenem que l’eucaristia és el símbol del menjar dels pecadors amb Jesús, oficiem el sant sacrifici de la missa, en el que el més important no és «combregar» amb Jesús i alimentar-se d’ell, sinó la «consagració» presentada com la presència real, etc. Són innombrables els exemples d’aquesta conceptualització del missatge, que ens ha portat a fer-lo accessible només als especialistes i desposseint-lo del seu poder de conversió.
Tota la Saviesa de Jesús és una crida a la  «conversió», tot el que cal saber de Déu, el coneixement que n’hem de tenir, és que ens crida a ser «fills».
És significatiu el rebuig que va patir Jesús per part dels savis teòlegs del seu temps. Els seus pitjors enemics van ser, sens dubta, els sacerdots i els controladors del Temple, que van ser els responsables directes de la seva condemna a mort, per heretge i blasfem. Eren persones expertes en la Llei, perfectes coneixedors de l’Escriptura –al menys de la lletra– pels qui les ensenyances  de Jesús eren heretgies.
«La llum va resplendir en la foscor [que és el fals coneixement de Déu] i la foscor no ha pogut ofegar-la». Tot i la foscor en que ens empenyen a viure els humans, Déu segueix essent Déu.
És del tot necessari tornar a Jesús, i no voler saber més que Ell ens va dir sobre Déu.
No voler saber més que Jesús és un comportament savi; molt important per la nostre fe. Dir «crec en Jesús» equival a dir «de Jesús em refio». Em fio de Jesús més que de mi mateix, i dels meus desitjos de conèixer Déu d’una altre manera, de saber més coses d’Ell de les que Jesús ens va dir.
Selecció i redacció: Salvador Sol

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada