dissabte, 18 de gener del 2020

CREC EN JESÚS, L’HOME PLE DE L’ESPERIT

Selecció del comentari de l’evangeli (Jn 1,29-34), escrit per José Enrique Galarreta. http://www.feadulta.com/es/evangelios-y-comentarios.html

Aquest és «l'anyell de Déu, el qui treu el pecat del món!» (Jn 1,29) L’evangelista posa en boca del Baptista aquestes paraules de presentació de Jesús, després de deixar molt clar que ell, el Baptista, no és el Messies esperat, sinó el seu pregoner.
Les comunitats de deixebles de Joan Baptista, van seguir existint després de la seva mort. Van seguir practicant el ritu del baptisme amb l’aigua del Jordà i potser per introduir-los al cristianisme l’evangelistab posa en boca del Baptista la figura de l’Anyell... que és qui verdaderament ens treu del pecat. La imatge de l’anyell és agafada de l‘AT, que explica els sacrificis d’animals que els israelites immolaven com a comunió, en alguns casos: cremant només una part i menjant-se la resta, o com a holocaust: en reconeixement de la sobirania de Déu.
L’evangelista compara aquests sacrificis presentant a Jesús com la «víctima innocent» que és sacrificada per expiar els pecats.
La noció veterotestamentària de sacrifici ens duu a la conclusió de que Déu necessita ser compensat perquè ens perdoni.
Aquesta imatge suposa un Déu Senyor/Legislador/Jutge i el pecat com una ofensa que s’ha de castigar.
És una concepció contrària al Déu de Jesús, per qui Déu és la mare que engendra per amor i s’esforça per a tirar endavant els seus fills i està sempre oferint el seu perdó de forma gratuïta i només vol la salut dels seus fills. Per a Jesús, Déu és com un metge que cura, com un pastor que busca l’ovella perduda, com una dona feliç d’haver trobar la moneda, i com el pare del fill pròdig.
El pecat per Jesús no és ofensa sinó ofuscació, malaltia... Per això cura cecs, toca leprosos i es presenta com la llum, El Pare no espera que se li demani el perdó que ja ens ha concedit. Només demana que ens girem vers Ell i deixem que ens abraci.
Tanmateix, la teologia de la redempció pel sacrifici segueix vigent a l’Església després de tants segles. L’AT. Sembla ser més fort que l’Evangeli, que la Bona Nova de Jesús ens interessa menys que les velles creences i els rituals antics.
Pels jueus l’Anyell significava la «víctima sacrificial», però per a nosaltres no és més que un menjar de festa. Per tant és un símbol inapropiat.
Jesús és la Llum; una vida que es consumeix, com un ciri, per a donar llum. El sacrifici de Jesús va ser una vida que es va «cremar» a la creu, però també, patint amb els que patien, curant els malalts, explicant la bondat del Déu que és Pare.
El sacrifici de Jesús és un símbol excel·lent, per aquells que es cremen per assolir un objectiu- Avui serveix d’imatge real. Parlem de la mare que es crema pels seus fills. L’empresari que es crema per tirar endavant l’empresa... Cremar-se pels demés, és l’essència del seguiment a Jesús.
Els símbols que millor representen a Jesús, són: el pa i el vi de l’últim sopar. El gra de blat que s’enterra perquè es pugui convertir en farina i mori fet aliment per donar vida.
Són el grans de raïm que es converteixen en vi, i es moren en ser beguts per a donar energia.
Això va ser Jesús i així es va presentar a l’últim dels sopars que va fer amb els seus deixebles. I així volem que sigui per a nosaltres, i per això combreguem junts al voltant de la taula, amb Jesús convertit en pa i en vi.
Si només considerem que Jesús treu el pecat del món, estem reduint el significat de la seva vida a un acte purament jurídic, que ens justifica: ja no tenim pecat. Però hem tornat altre vegada a l’AT. I ens hem oblidat de la Bona Nova.
Tanmateix Jesús no paga, però si que «treu el pecat». Per això ha vingut a viure entre nosaltres. En primer lloc, la Bona Nova que ens duu Jesús ens allibera de la culpa; no som culpables del pecat sinó víctimes. Què més voldríem que no ser reus dels set pecats capitals que venen enganxats en els gens..
Jesús no parla d’«ofensa» sinó de malaltia. Tampoc parla de «desobediència» sinó d’error. Jesús és llum perquè no ens equivoquem. És aliment perquè no siguem dèbils. És terapeuta per a curar-nos de malalties. Jesús ens treu dels pecats: curant-nos, alimentant-nos, il·luminant-nos...
La teologia és una reflexió sobre la Paraula viva de Déu. No sobre paraules i imatges en desús. Jesús és La Paraula que s’explica mitjançant paràboles fàcils d’entendre.  
Selecció i redacció: Salvador Sol


Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada