dissabte, 9 de novembre del 2019

ESTEM A LES MANS DEL BON DÉU

Selecció del comentari de l’evangeli (Lc 20, 27-38) escrit per Fray Marcos   http://www.feadulta.com/es/evangelios-y-comentarios.html
Avui Lluc ens parla dels saduceus; de l’aristocràcia laica i sacerdotal del temps de Jesús. Un grup de jueus que volien estar a bones amb els romans –-la força ocupant d’Israel— i evitar posar en perill els seus interessos.  Els saduceus només admetien el Pentateuc com a llibre sagrat i les tradicions com a norma de conducta religiosa. No creien en la resurrecció.
A Jesús li proposen un cas pràctic: «Hi havia set germans...» (Lc 20,29-33).
Una vegada més Jesús esquiva la pregunta per mal formulada i la seva resposta va dirigida a allò que haurien hagut de preguntar (Lc 20,34-36) I els parla de la resurrecció. Un tema verdaderament difícil d’explicar.
Nosaltres percebem la realitat a través dels sentits i elaborem les dades racionalment. Però les dades del més enllà no ens arriben pels sentits i per tant, no en podem tenir un coneixement racional.
No és possible, ni necessari, ni convenient, arribar a cap conclusió clara i definitiva sobre el futur concret de l’ésser humà més enllà de la mort. El que ens ha de preocupar és la nostra vida actual.
El nostre instint més visceral, com el de qualsevol ésser viu, és la permanència; per això la mort és considerada com el mal suprem, i des de la raó, no som capaços d’explicar aquest misteri de forma convincent.
Si considerem la permanència en aquesta vida com un valor absolut, també considerarem la mort com un final absolut. I cap religió ha pogut trobar la certesa de l’existència d’una vida més enllà de la mort.
Els humans ens neguem a acceptar que la nostra vida és obra de Déu i la limitació de la nostra naturalesa humana està programada per a que tornem a ell. Per això, no hem de lamentar la mort del cos, ni deixar de fer tot allò que les nostres possibilitats ens permeten desenvolupar mentre vivim.   
Cada estadi de la vida és important en sí mateix. Per tant, no sembla coherent acceptar la infelicitat en aquest món esperant una vida millor després de la mort –com sovint se’ns predica--, ni considerar la vida terrena com un principi i fi. La nostra vida depèn d’un Altre que li dóna continuïtat.
El concepte de resurrecció apareix a les Escriptures en el llibre de Daniel, escrit sobre l’any 164 aC. Però en temps de Jesús, no tots els jueus creien en la resurrecció, com ho palesa l’evangeli d’avui.
Pels semites, el ser humà era una sola cosa, a diferència dels filòsofs grecs que consideraven que la persona estava constituïda per un cos, sense cap valor, i una ànima immortal. I, en aquest sentit, pels grecs, la mort significava un alliberament del cos.
Pels semites, la «resurrecció dels morts», era un concepte escatològic, i significava una reanimació de la carn.
La doctrina cristiana va fusionar els dos conceptes, en principi oposats, entre la concepció jueva i la grega.
Quan els semites parlen de cos es refereixen a tota la persona. Per a ells no hi ha més resurrecció que la del cos. Per això el Nou Testament es refereix a la resurrecció dels morts com a conseqüència de l’experiència del «sepulcre buit». (vg. Mt 28,4)
Pels cristians, la base de la reflexió sobre el més enllà, és la resurrecció de Jesús convertit en el Crist. Els deixebles experimenten que Déu ha realitzat la salvació d’un ésser humà: Jesús resta viu amb la Vida que ja tenia quan estava amb ells, però que no van descobrir fins a la seva mort. En ell, l’última paraula no la va tenir la mort, sinó la Vida.
Selecció i redacció: Salvador Sol

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada